Za vykolejení vlaku u Chodové Plané může chyba strojvůdce. Podle Drážní inspekce jel třikrát rychleji
Drážní inspekce uzavřela vyšetřování loňského vykolejení nákladního vlaku u Chodové Plané nedaleko Mariánských Lázní. Příčinou červencové nehody byla podle inspekce chyba strojvedoucího společnosti ČD Cargo, který jel místo 30 přes 90 kilometrů v hodině. Drážní inspekce vyvrátila i jeho tvrzení, že snížení rychlosti přehlédl kvůli oslnění sluncem, napsal server Zdopravy.cz. Vykolejením způsobil škodu 28 milionů korun.
Lokomotiva a třináct cisteren na vápno vykolejily odpoledne 28. července 2019 u Chodové Plané v úseku, kde byla trvale snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině kvůli stavbě podjezdu. To ale strojvedoucí nevěděl a těsně před vykolejením jel 91 kilometrů v hodině.
Vlak s vápencem jel před nehodou téměř třikrát rychleji, než měl, ukázal rozbor rychloměru
Číst článek
Hájil se tím, že po této trati jezdí jen velmi zřídka, a proto si před odjezdem z Berouna přečetl všeobecný rozkaz, kde tato informace nebyla uvedena.
Na trati za Chodovou Planou ještě podle svých slov zaregistroval rychlostník na 95 kilometrů v hodině. Snížení rychlosti si nevšiml prý proto, že jel proti slunci.
To ale Drážní inspekce vyvrátila, protože slunce v daném místě a době svítilo z boku. „Toto snížení nečekal, takže se v tu dobu díval do sešitového jízdního řádu, jakou bude mít vlak rychlost v následujícím úseku trati,“ citoval Drážní inspekci server Zdopravy.cz.
Snížení rychlosti si strojvedoucí všiml až v okamžiku, kdy vyjel z oblouku, a proto začal rychle brzdit. K vykolejení tak došlo při rychlosti 82 kilometrů v hodině. Na místě v té době pracovali dělníci na bednění opěry mostu. Naštěstí se nikomu nic nestalo.
Odstraňování škod nedělní havárie u Mariánských Lázní je u konce
Číst článek
Strojvedoucí se hájí také tím, že změna neměla být uvedena v trvalých, ale v dočasných změnách. Pak by byla uvedena v rozkazu. Do trvalých změn bylo snížení rychlosti napsáno teprve dva týdny před nehodou.
„Strojvedoucí byl o snížení rychlosti v předstihu informován prostřednictvím tabletu, v němž byl na změnu parametrů tratě u Chodové Plané informován. Bohužel tuto informaci si nepřečetl, i když to byla jeho povinnost, a vyjel na trať. Zároveň, dle svého vyjádření, přehlédl návěstidlo na trati upozorňující na to, že od následujícího rychlostníku bude snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Devět doporučení
Na základě vyšetřování vydala Drážní inspekce i devět doporučení pro Drážní úřad, jak zlepšit bezpečnost na železnici, jak by se měly změnit normy a požadavky na dopravce a provozovatele dráhy. Jedním z nich je i vznik navigace pro strojvedoucí, k jejíž vytvoření ještě nedošlo.
Strojvedoucího v letos květnu obvinili chebští kriminalisté z trestného činu ohrožení z nedbalosti. Prokáže-li se vina, hrozí čtyřiapadesátiletému muži až osmileté vězení.
Likvidace havárie a oprava poškozeného úseku trati trvala do 15. srpna 2019, protože vlak poškodil železniční svršek, spodek i trakční vedení. Jde o jednu z nejvážnějších nehod v nákladní železniční dopravě za poslední desítky let.