Vlak s vápencem jel před nehodou téměř třikrát rychleji, než měl, ukázal rozbor rychloměru
Vlak s vápencem, který koncem července vykolejil u Mariánských Lázní, jel před nehodou rychlostí 86 km/h. Strojvedoucí zřejmě nezaznamenal omezení na 30 km/h. Ukázal to rozbor rychloměru, informovala v pondělí Česká televize. Vyšetřování příčin nehody nicméně pokračuje. Opravy poškozené trati se mezitím blíží ke konci. V úterý začaly práce na opravě trakčního vedení. Termín zprovoznění trati upřesní Správa železniční dopravní cesty ve středu.
Nehoda se stala 28. července odpoledne. Vlak s cisternami plnými práškového vápence nedaleko Mariánských Lázní vykolejil a většina vagonů skončila mimo koleje, některé se svezly po náspu.
Nehoda poškodila asi 200 metrů kolejí a 300 metrů trakčního vedení a způsobila škodu asi za 20 milionů korun. Nebyl ale při ní nikdo zraněn.
Práce na opravě začaly, jakmile se hasičům podařilo vykolejené vagony odstranit z trati. „Je opravená záporová stěna, je přeštěrkováno, položila se nová kolej. Práce pokračují podle harmonogramu. Před uvedením do provozu je nutné provézt odpovídající zkoušky a revize. Termín zprovoznění upřesníme ve středu 14. srpna,“ sdělila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.
Na místě v úterý dělníci začali s obnovou narušeného trakčního vedení. Pod náspem stále zůstávají zbytky vagonů s cisternami.
Podle prvních odhadů nehodu způsobila vysoká rychlost vlaku. V místě nehody byla nařízená maximální rychlost 30 kilometrů v hodině, vlak jel podstatně rychleji.
To podle informací České televize a ČTK potvrdily i údaje z rychloměru vlaku. Ukázaly, že v místě návěsti nařizující rychlost 30 km/h projel rychlostí 91 km/h. V místě, kde vlak vykolejil, jel rychlostí 86 km/h.
Podle krajského policejního mluvčí Jakuba Kopřivy ale vyšetřování pokračuje. „Čekáme na výsledky vyšetřování Drážní inspekce,“ řekl. Definitivní závěry vyšetřování Drážní inspekce ale mohou být známé i za několik měsíců.
Strojvedoucí upozorňovali na rizika
Strojvedoucí ale v minulosti podle České televize na možné nebezpečí v daném úseku upozorňovali. Kritizovali způsob, jakým bylo označeno rychlostní omezení na 30 km/h.
Odstraňování škod nedělní havárie u Mariánských Lázní je u konce
Číst článek
Podle strojvedoucích, kteří po trati přes Mariánské Lázně jezdili, nemusí ten, kdo místem projíždí jen jednou za čas a o změně neví, stihnout včas zpomalit, informovala koncem července Česká televize.
A vedení Českých drah mělo již před nehodou dostat od jednoho ze strojvedoucích, kteří přes Mariánské Lázně jezdí, stížnost. Strojvedoucí pendolina Pavel Corradini v ní přímo varoval před rizikem, které na místě hrozilo.
„Pokud by náhodou byl vyrušen ze sledování trati např. přijímáním hovoru na radiostanici nebo sledováním a řešením náhle vzniklé poruchy vozidla a předvěstník přehlédl, následky budou (při vjezdu do protisměrných oblouků rychlostí o málo nižší než 100 km/h) pravděpodobně fatální,“ stojí podle České televize v dopisu generálnímu ředitelství drah.
SŽDC jakékoli pochybení odmítá
Kvůli stížnostem několika strojvůdců se pak zástupci Českých drah měli na SŽDC dva dny před nehodou. V dopise žádali o úpravu způsobu, jakým je řešeno označení snížené rychlosti na trase přeložky.
Policie začala prověřovat vykolejení vlaku s vápencem. Má podezření na obecné ohrožení z nedbalosti
Číst článek
„U strojvedoucích vzniká mylný dojem, že stavební práce již byly ukončeny, pomalá jízda odstraněna a místo je nyní sjízdné plnou rychlostí,“ psaly dráhy podle České televize v žádosti 26. července.
V odpovědi si pak mohli přečíst, že SŽDC nepovažuje za možné „vyhovět každému jednotlivému požadavku na zajištění vícestupňové kontroly“.
Správa železniční dopravní cesty ale jakékoli pochybení odmítla. „SŽDC dala dostatečný prostor všem dopravcům, aby se včas seznámili se změnami v uvedeném úseku,“ uvedla.
Zároveň upozornila, že strojvedoucí je povinen sledovat trať a návěsti. Místem navíc podle správy předtím projelo bez nehody několik stovek vlaků.
„V časovém rozmezí od 15. 7. do 28. 7. (v době zavedení traťové rychlosti 30 km/h) projelo bezpečně inkriminovaným úsekem 441 vlaků,“ upřesnila správa na twitteru.
Video karlovarských hasičů ze 31. července ukazuje odklízení nehody.