Když před třemi lety prasklo lano lanovky na Ještěd, mohla strojvedoucího uvnitř kabiny ještě zachránit automatická brzda. Na místě ale chyběla. A revizní technici to neodhalili.
Tragická nehoda se stala 31. října 2021. Kabina ze stanice vyjela ve 13:37:40, tažné lano se přetrhlo o 26 vteřin později a na zem spadla kabina z třicetimetrové výšky o dalších 16 vteřin později.
„Státní dozor není stále uzavřen. Dle informace dopravce víme, že vozy jsou odstaveny a nejsou provozovány,“ řekl Radiožurnálu ředitel technické sekce Drážního úřadu Šafránek.
„Základem systému bezpečnosti na železnici v Česku je neprojet červenou barvu. To se ale právě stalo v Pardubicích,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář v rozhovoru pro Radiožurnál.
„Pokud se budeme bavit o zemřelých, tak tam pro jejich rodiny samozřejmě náleží řádná kompenzace, která se vypočítává podle jejich vztahů a blízkosti, jak spolu často trávili čas.“
„Systém v Pardubicích je v tuhle chvíli vypnutý, ten kód tam nechodí. To znamená, že strojvedoucí se řídí jen vizuálně,“ upozornil expert na zabezpečení železničních tratí Petr Nachtigall.
Informaci přinesl v tiskové zprávě mluvčí inspekce Martin Drápal. Jestli šlo o lidskou chybu, technickou závadu či kombinaci obojího, zatím jasné není.
„Ve 14.45 došlo ke srážce posunu se stojící soupravou, kolegové už jsou na místě a zahájili šetření,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Zraněný člověk je podle něj zřejmě vedoucí posunu.
Loňskou červnovou nehodu v Bohumíně, při které jedno z Pendolin nabouralo, nepřežil strojvedoucí vlaku. Dalších pět lidí se zranilo. Příčiny Drážní inspekce dál vyšetřuje, blíží se ale k závěru.
„Zatím není jasné, zda událost způsobila technická závada, nebo se jednalo o lidské selhání. Přesnější příčina vzejde až z probíhajícího vyšetřování,“ uvedla policejní mluvčí odpoledne.
Přibývá chyb strojvedoucích. Drážní inspekce za loňský rok eviduje 184 nehod, které se staly poté, co strojvedoucí projel na červenou. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
Doprava v místě zhruba tři hodiny stála, v 05.25 byl obnoven provoz po jedné traťové koleji sníženou rychlostí. Omezení se zatím odhadují do čtvrtečních 12.00.
Vlak havaroval v pondělí podvečer, provoz na železničním koridoru byl obnoven ve středu ráno. Nejprve po jedné z kolejí, po dvou kolejích o několik hodin později.
Provoz na železničním koridoru u Poříčan byl obnoven ve středu ráno, po dvou kolejích o několik hodin později. U třetí koleje už jsou některé díly nezbytné pro opravu výhybky na místě.
Strojvůdce rychlíku nerespektoval červené světlo na návěstní svítilně výhybny. Uvedla to Drážní inspekce v závěrečné zprávě. Při nehodě zahynuli tři lidé a šestapadesát se jich zranilo.
„V Teplicích byla jedna náprava vykolejena. Cestující byli evakuováni. Jedna kolej už jezdí a na druhé koleji budou dávat vykolejený vlak zpět na kolej,“ doplnil Joklík.
Drážní inspekce eviduje za loňský rok 160 nehod na přejezdech, což je o 14 víc než rok předtím. Kvůli srážce s vlakem zemřelo loni na přejezdu 28 lidí, rok předtím 39.
Podle posudku soudního lékaře bylo provedeno imunohistochemické vyšetření srdeční svaloviny. Lékař připustil, že nehodě mohla předcházet náhlá srdeční příhoda.
Kabina visuté lanové dráhy spadla zhruba z třicetimetrové výšky v neděli odpoledne při cestě z horní stanice do dolní. Podle Českých drah nehodu způsobilo prasknutí tažného lana.
Pád kabiny zhruba z třicetimetrové výšky nepřežil průvodčí, který v ní byl sám. Záchranáři 13 cestujících a průvodčího z druhé kabiny evakuovali. Vyšetřování má teď trvat několik měsíců.
Strojvedoucí jel v červenci 2019 v úseku s rychlostí omezenou na 30 kilometrů v hodině tempem 90 km/hod. Vykolejilo tehdy 13 vagonů a lokomotiva vlaku, který převážel vápenec.
Domažlice||Jaroslav Beránek, ČTK|Zprávy z domova|Aktualizováno
Správa železnic už vyměnila všech 109 pražců na poškozeném úseku trati u obce Milavče na Domažlicku, kde se ve středu čelně srazil expres z Mnichova s osobním regionálním vlakem.
Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Škody na drážních vozidlech byly odhadnuty na 20 000 korun.
„Já bych skutečně chtěl požádat, aby nikdo nevykládal žádné soudy do doby, než Drážní inspekce z toho udělá nějaké závěry,“ říká prezident Federace strojvůdců Vondrovic.