Ministr kultury plánuje zřízení památkářské policie, zjistilo Právo
Černé stavby v památkových zónách jsou v Česku problémem. Proto podle Práva ministr kultury Vítězslav Jandák uvažuje o zřízení památkářské policie. Zato Ministerstvo dopravy se chystá namontovat do všech stanic technické kontroly kamery, píší Hospodářské noviny. Mladá fronta Dnes sestavila mapu nejnebezpečnějších silnic. Lidové noviny konstatují, že cestovní kanceláře měly loni rekordní tržby.
Čeští úředníci nedokážou zabránit černým stavbám v památkových zónách. Ministr kultury Vítězslav Jandák proto uvažuje o zavedení památkářské policie, píše dnešní Právo. Pomoci může nový zákon o památkách nebo jeho novela. Pokud majitelé v současnosti začnou stavět bez svolení stavebního úřadu a památkářů, hrozí jim sice pokuty, ale jen velmi nízké. Fyzické osoby zaplatí nanejvýš 10 000 korun památkářům a 25 000 stavebnímu úřadu.
Škody, které na historickém objektu způsobí, jsou ale mnohonásobně vyšší a navíc většinou nenapravitelné. Podle ministra kultury se pak člověk, který investuje do domu milióny korun, takovým pokutám jen zasměje. Musí se proto přizpůsobit legislativa. Jednou z možností je pak mimo jiné zřízení tzv. stavební policie, kterou už využívají například v Německu, uzavírá dnešní Právo.
Ministerstvo dopravy se chystá do poloviny roku namontovat do všech stanic technické kontroly vozidel kamery a počítačový on-line systém, uvádějí Hospodářské noviny. Slibuje si od toho, že lépe uvidí, co se při kontrolách děje, a především, že konečně budou přísnější. V Česku totiž jezdí auta stará v průměru 15,5 roku, přitom technickou kontrolou projde skoro každý vůz. Výjimkou nejsou ani případy, kdy si řidič prověrku prostě "koupí".
První stanice budou napojeny na počítače, které umožní kontrolovat on-line prověrku každého vozidla už v únoru. Podle technika z jedné pražské technické stanice nejspíš ministerská opatření zavedené postupy skutečně ztíží. Dosavadní systém funguje tak, že údaje o kontrolovaném vozidle se zapisují do kartotéky. Data pak putují na úřady, ale následná kontrola je velmi složitá. Přenos informací po síti umožní kontrolu prakticky okamžitě a z jednoho místa, doplňují Hospodářské noviny.
Mladá fronta Dnes sestavila mapu nejnebezpečnějších silnic v Česku. V čele žebříčku se umístil vcelku přehledný úsek obchvatu Loun, na kterém během jednoho listopadového víkendu zemřelo při dvou dopravních nehodách 5 lidí. Podle policie byly problémem chyby řidičů, kteří tam často nedodržovali povolenou rychlost nebo riskantně předjížděli.
Ani další lokality, kde loni zemřelo při nehodách víc lidí, nepatří k rizikovým místům. I v jejich případech policisté tvrdí, že za havárie mohli vždy řidiči. V Česku během posledních let přibylo mnoho opravených nebo nových silnic, stavějí se kruhové objezdy, přidávají se semafory nebo retardéry, které mají situaci na silnicích uklidnit. Jak ale dodává Mladá fronta Dnes, nahromadění bezpečnostních prvků často řidiče mate a místa se pak naopak promění v rizikové úseky.
Cestovní kanceláře měly v loňském roce rekordní tržby, informují Lidové noviny. Čeští turisté v roce 2005 utratili za nákup zájezdů u cestovek zhruba 28 miliard korun. Oproti předcházejícímu roku se tržby zvedly zhruba o 8 procent. Podle ekonomů je to ale logické - Čechům výrazně roste životní úroveň a vliv měl i sílící kurz koruny, který zlevnil zájezdy.
Spolu s tržbami se ovšem vyhoupl cestovním kancelářím také počet jejich klientů. V příštím roce je pak možné očekávat, že růst tržeb bude i nadále pokračovat a mohly by se přehoupnout i přes 30 miliard korun. Největší zájem mají Češi podle Lidových novin o zájezdy do Středomoří. Mezi nejoblíbenější místa pak patří Chorvatsko, Španělsko, Řecko, Egypt nebo Kanárské ostrovy.