Mobilů za volantem přibývá, všímá si dopravní policie. Letos napočítala už téměř 37 tisíc přestupků

Fakt, že mobilní telefon za volant nepatří, by měl znát a dodržovat každý řidič. Ale realita na silnicích je často jiná. Manipulace s ním je druhým nejčastějším prohřeškem na českých silnicích, hned po nedodržování povolené rychlosti. Jen za první pololetí letošního roku eviduje ministerstvo dopravy téměř 37 tisíc přestupků za držení telefonu v ruce. To je v porovnáním s loňským obdobím nárůst o více než dva tisíce případů.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

výstražný trojúhelník (ilustrační foto)

výstražný trojúhelník (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay | Licence Pixabay,©

„Řidiči si neuvědomují, že během napsání krátké zprávy ujedou zhruba 460 metrů – to je několik fotbalových hřišť,“ říká šéf BESIPu Tomáš Neřold.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mobilní telefon se nesmí v Česku při řízení auta používat od roku 2002

Podle statistik BESIPu používá mobil více než 60 procent řidičů a většina z nich bez handsfree. Třetina při řízení píše zprávy a šestina fotí nebo natáčí videa. A toho, že řidiči často ignorují zákaz manipulace s telefonem, si všímá i dopravní policie.

Její ředitel Jiří Zlý potvrzuje, že si telefonů za volantem dopravní policisté všímají stále více. Nejčastěji ve městech, ale i při rychlé jízdě na dálnici.

A to může skončit tragicky. Podle policejních statistik od letošního ledna do konce července zemřelo kvůli nevěnování se řízení, kam spadá i používání mobilního telefonu, 32 lidí.

V meziročním srovnání je to sice pokles o osm obětí, ale stále jde o druhou nejčastější příčinu tragických nehod. Na prvním místě je přejetí do protisměru.

I když jsou řidiči přesvědčení, že dokáží vnímat provoz okamžitě po odvrácení zraku od telefonu, mýlí se.

Soud poslal na pět let do vězení řidiče, který ujel od nehody v Adršpachu. Zemřeli dva chodci

Číst článek

„Mozek takhle nefunguje. Když se věnuje psaní zprávy, tak dochází k výrazném snížení vnímání provozu. A mozek také potřebuje čas, aby se odpoutal od předchozí činnosti a začal se soustředit na novou,“ vysvětluje Tomáš Neřold.

Dopravní policie by ráda řidiče od manipulace s telefonem za jízdy odradila. Proto je to, jestli se řidič věnuje řízení, součástí každé kontroly na dálnici.

„Nevěnování se řízení nebo ovládání telefonu za jízdy monitorujeme z vozidel pomocí běžné techniky, kterou máme ve vozidlech. Používáme také dalekohledy doplněné dokumentační optikou,“ vysvětluje Jiří Zlý, jakou techniku používají dopravní policisté ke kontrolám.

Za řízení s mobilem v ruce může policie na místě udělit pokutu až do výše dva a půl tisíce korun. A k tomu dva trestné body do karty řidiče. Sankce se od příštího roku nejspíš zpřísní.

Nový bodový systém, který je součástí novely silničního zákona, počítá s pokutou až do výše tři a půl tisíce korun a se čtyřmi body. Zákon už čeká jen na podpis prezidenta.

Luděk Hubáček, hof Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme