Mobilů za volantem přibývá, všímá si dopravní policie. Letos napočítala už téměř 37 tisíc přestupků
Fakt, že mobilní telefon za volant nepatří, by měl znát a dodržovat každý řidič. Ale realita na silnicích je často jiná. Manipulace s ním je druhým nejčastějším prohřeškem na českých silnicích, hned po nedodržování povolené rychlosti. Jen za první pololetí letošního roku eviduje ministerstvo dopravy téměř 37 tisíc přestupků za držení telefonu v ruce. To je v porovnáním s loňským obdobím nárůst o více než dva tisíce případů.
„Řidiči si neuvědomují, že během napsání krátké zprávy ujedou zhruba 460 metrů – to je několik fotbalových hřišť,“ říká šéf BESIPu Tomáš Neřold.
Podle statistik BESIPu používá mobil více než 60 procent řidičů a většina z nich bez handsfree. Třetina při řízení píše zprávy a šestina fotí nebo natáčí videa. A toho, že řidiči často ignorují zákaz manipulace s telefonem, si všímá i dopravní policie.
Její ředitel Jiří Zlý potvrzuje, že si telefonů za volantem dopravní policisté všímají stále více. Nejčastěji ve městech, ale i při rychlé jízdě na dálnici.
A to může skončit tragicky. Podle policejních statistik od letošního ledna do konce července zemřelo kvůli nevěnování se řízení, kam spadá i používání mobilního telefonu, 32 lidí.
V meziročním srovnání je to sice pokles o osm obětí, ale stále jde o druhou nejčastější příčinu tragických nehod. Na prvním místě je přejetí do protisměru.
I když jsou řidiči přesvědčení, že dokáží vnímat provoz okamžitě po odvrácení zraku od telefonu, mýlí se.
Soud poslal na pět let do vězení řidiče, který ujel od nehody v Adršpachu. Zemřeli dva chodci
Číst článek
„Mozek takhle nefunguje. Když se věnuje psaní zprávy, tak dochází k výrazném snížení vnímání provozu. A mozek také potřebuje čas, aby se odpoutal od předchozí činnosti a začal se soustředit na novou,“ vysvětluje Tomáš Neřold.
Dopravní policie by ráda řidiče od manipulace s telefonem za jízdy odradila. Proto je to, jestli se řidič věnuje řízení, součástí každé kontroly na dálnici.
„Nevěnování se řízení nebo ovládání telefonu za jízdy monitorujeme z vozidel pomocí běžné techniky, kterou máme ve vozidlech. Používáme také dalekohledy doplněné dokumentační optikou,“ vysvětluje Jiří Zlý, jakou techniku používají dopravní policisté ke kontrolám.
Za řízení s mobilem v ruce může policie na místě udělit pokutu až do výše dva a půl tisíce korun. A k tomu dva trestné body do karty řidiče. Sankce se od příštího roku nejspíš zpřísní.
Nový bodový systém, který je součástí novely silničního zákona, počítá s pokutou až do výše tři a půl tisíce korun a se čtyřmi body. Zákon už čeká jen na podpis prezidenta.