Mosty moravské D47 jsou podle německých expertů v nepřijatelném stavu
Pět dálničních mostů na sporném úseku severomoravské dálnice D47 je po pěti letech provozu v nepřijatelném stavu. Most na začátku července posuzovali experti z hannoverské univerzity.
Mosty se prohýbají kvůli nerovnostem mezi nimi a pevnou zemí. Je na nich snížená rychlost, a jak před časem zjistil Radiožurnál, z mostu odpadávají celé pláty rzi.
Mostní ocel měla být přitom na povrchu speciálně upravená proti korozi, za to si také stát připlatil. Právě tento materiál podle německých profesorů neměl být na mostech vůbec použit.
Mosty korodují více, než by měly a jejich mostní pilíře místy poklesly až pětkrát víc, než se počítalo.
Poruchy a poškození jsou způsobeny především volbou nevyhovujících materiálů, špatným návrhem i kvalitou provedení. Pokud mosty nepodstoupí rozsáhlé opravy, sníží se jejich životnost.
Ředitelství silnic a dálnic našlo na dálnici u Ostravy rekordních 901 vad. Na devítikilometrovém úseku mezi Bělotínem a krajským městem, za který stát zaplatil 4,3 miliardy korun, jsou závady nejen na mostech a křižovatkách, ale i na silnici samotné.
Problémy se vyskytly nedlouho po zprovoznění, kdy se začal vlnit povrch vozovky. Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že k tomu došlo kvůli použití nevhodnému materiálu, takzvaného studeného odvalu.
Problematický úsek je v provozu od prosince 2007, severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004. Mosty jsou součástí sporného úseku, o jehož opravu vede Ředitelství silnic a dálnic spor se společností Eurovia.