Kontrolní úřad: Správa železnic čerpala peníze na opravu nádraží pomalu, projekty byly nepřipravené
Státní organizace Správa železnic čerpala peníze na opravu nádraží v letech 2017 až 2019 pomaleji, než předpokládala, upozornil Nejvyšší kontrolní úřad. Důvodem byla podle kontrolorů nepřipravenost projektů i průtahy ve stavebních a zadávacích řízeních. Stav nádraží se ale podařilo zlepšit, konstatuje úřad. Závěry z kontroly v pondělí Nejvyšší kontrolní úřad zveřejnil na svém webu.
Na rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží plánovala Správa železnic vydat v letech 2017 až 2022 přes 8,8 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z fondů Evropské unie. „Ve skutečnosti ale čerpala Správa na rekonstrukce a opravy nádraží v letech 2017 až 2019 v průměru o 36 procent méně peněz, než kolik se předpokládalo,“ uvádí Nejvyšší kontrolní úřad.
Správa železnic chce dát na vnitřek závor samolepky ‚Proraž mě!‘. Mají zabránit nehodám na přejezdech
Číst článek
Jedním z důvodů bylo, že jen minimum rekonstrukcí a oprav bylo připravených. Osobní nádraží spolu s dalšími budovami a pozemky totiž převedly České dráhy na Správu železnic v roce 2016. Kvůli plánovanému převodu se tak rekonstrukce a opravy nádraží dříve nepřipravovaly. Správa proto řešila nejprve drobné opravy a neodkladné stavební zásahy. Zdržení ale způsobily i průtahy v zadávacích a stavebních řízeních.
„Prostředky na rekonstrukce a revitalizace nádraží sice zlepšily stav budov, současná Správa železnic, nebude mít ale podle čeho hodnotit ukončené stavby," nelíbí se úřadu. Parametry, které si Správa železnic pro hodnocení stanovila, jsou totiž podle kontrolorů jen obecné, například zvýšení kultury cestování, pocitové hledisko cestujících nebo vybavenost budov.
Nejvyšší kontrolní úřad rovněž při kontrole 24 projektů oprav a rekonstrukcí nádraží, na které jsou plánovány výdaje přes jednu miliardu korun, zjistil několik dílčích nedostatků. Týkaly se například nedodržení smluvních podmínek, úhrady za činnosti, které dodavatel neprovedl, nebo uhrazení faktur vystavených na jiné období, než v jakém stavební práce skutečně proběhly.
„Správa také uzavírala dodatky ke smlouvám, kterými se navyšovala cena stavby, resp. prodlužoval termín dokončení, a to i několik desítek dnů po tom, co měla být stavba podle smlouvy dokončena,“ kritizuje úřad.