Netradiční výuka učí děti přemýšlet o dopravě ekologicky
Už sedm tisíc dětí zažilo ve školách netradiční výuku v rámci projektu Udržitelně do školy. Učitelé je místo sezení v lavicích berou do ulic, aby si v praxi vyzkoušely, co se naučily o dopravě v Česku.
Učitelé se snaží vyučování zpestřit zážitkovou metodou, a to i s přispěním iniciativy Auto*mat. Například děti z pražské Tyršovy základní školy dnes vyrazily do ulic a také poučovaly své spolužáky, jak správně přecházet nebo jak najít nejvhodnější cestu do školy.
„Chtěla jsem hlavně žákům ukázat, že žijeme v lokalitě, kde mohou jezdit na kolech i koloběžkách, dokonce i do školy, cesta je tam poměrně bezpečná,“ vysvětluje učitelka Irena Chlebounová. Tyršova škola má cyklostojany i místa pro koloběžky. Řada dětí do školy dojíždí na kole, projekt je má především povzbudit, aby v tom pokračovaly i nadále.
Myšlenku projektu Udržitelně do školy si vzal za svou i ředitel děčínské základní školy Jiří Brouček. Jeho žákům se zalíbily společné cesty na kole po městě. Letos proto pořádá cyklojízdu už potřetí.
„Děti se mě ptají, jestli zase pojedeme. Je to výsledek celoročního vzdělávání v ekologii dopravy, kterou zahrnujeme do vyučování, a má to opravdu ohlas,“ tvrdí Brouček.
Do projektu Udržitelně do školy se na stovce základních škol po celém Česku zapojilo už na sedm tisíc dětí. Počítaly například, kolik aut projede v okolí jejich školy, s pomocí map srovnávají i hustotu provozu s minulostí. Navrhují také dopravní značky.
„Základní poselství je, aby si děti uvědomovaly, že doprava působí na náš každodenní život i na naše zdraví, že dělá i hluk. Že je to nejen dobrý sluha, ale občas i zlý pán,“ říká koordinátorka projektu Jana Pírková.