Nový občanský zákoník: Odškodné za zkaženou dovolenou a citovou újmu
Zkažená letní dovolená není nic příjemného. Zvlášť, když za ní člověk zaplatí nemalé peníze. Od ledna mohou lidé díky novému občanskému zákoníku vysoudit odškodnění i za zkaženou radost z dovolené a citovou újmu.
Špinavý hotel daleko od moře nebo výhled na čtyřproudou dálnici může velmi znepříjemnit letní dovolenou. Navíc ne vždy jsou cestovní kanceláře ochotné uznat chybu a klientovi vrátit peníze.
Od ledna ale budou reklamace účinnější. S novým občanským zákoníkem mohou lidé žádat kompenzace i za zkaženou radost z dovolené.
Reportáž o odškodném za zkaženou dovolenou připravila redaktorka Petra Benešová
Pavel s Martinou celé léto rozjížděli firmu a proto se těšili, jak si na podzim odpočinou na dovolené. Plánovali, že na Krétě budou relaxovat. Jenže z vysněné idylky nakonec sešlo. Hotel byl velmi špinavý, daleko od moře a bez bazénu.
Manželé se snažili s delegátem na místě domluvit výměnu, ale další místa v jiných apartmánech byla obsazená. A tak museli nedobrovolně strávit čtrnáct dní úplně jinak než si představovali. Po návratu s reklamací otáleli a nakonec jim cestovní kancelář dala jen směšně malé odškodnění.
Reklamace na nevydařené zájezdy do zahraničí řeší ročně stovky turistů. Ne všichni se ale dočkají finančních kompenzací. Od ledna by jim mohl pomoci nový občanský zákoník. Lidé by mohli vysoudit nejen peníze například za horší ubytování, ale také za to, že jim cestovní kancelář zkazila radost z dovolené.
Nový občanský zákoník
Číst článek
„Což je situace, kdy cestovní kancelář poruší své povinnosti, které vyplývají ze smlouvy, nebo ze zákona, a způsobí tím klientovi nehmotnou újmu,“ vysvětluje právník a spoluautor zákoníku František Korbel.
Cestovní kancelář tedy neponese žádnou odpovědnost například za špatné počasí, ale musí splnit vše, co slíbila ve smlouvě. „Například tehdy, když sjednala hotel určité kategorie nebo určitého umístění, tak v případě, že tyto své povinnosti nesplní, tak poškozený bude mít právo nejenom na náhradu skutečné škody, ale bude mít právo též na náhradu těžkostí,“ dodává Korbel.
Soudci se mohou inspirovat v Německu
Jak velké bude odškodnění určí nakonec soudci. Inspirovat se mohou například praxí německých soudů, kde fungují takzvané frankfurtské tabulky s popsanými případy finančních kompenzací.
Podle Tomáše Lichovníka, prezidenta Soudcovské unie, bude velmi záležet na jednotlivých případech. Posuzovat by se měl celý zážitek z dovolené: „Dá se na to pohlížet podle mě i tak, že za podmínek, kterým jsme byl na dovolené vystaven, bych na dovolenou vůbec nejel.“
Podle majitele cestovní kanceláře Alexandria Alexandra Pavlova, který se k novým pravidlům odškodnění vyjádřil už v minulosti, může být posuzování náhrad problematické: „Může dojít k naprosto absurdním situacím, že místo toho, abychom zlepšili kvalitu poskytovaných služeb, bude docházet k nesmyslným stížnostem, k nesmyslným reklamacím.“
Ve skutečnosti to bude ale vždy záviset na tom, k čemu se pořadatele zájezdu zaváže ve smlouvě. Kdyby se české soudy řídily už zmíněnými frankfurtskými tabulkami, tak by lidé za ubytování dál od moře dostali čtvrtinovou slevu, za chybějící výhled deset procent, za nevyhovující a špinavý pokoj až padesát procent.