Odborníci odhadnou, kde se může stát nehoda. Rizikové úseky mapují ve speciálním autě
Rizikový úsek na silnici nemusí být vždy nutně místo, kde došlo k tragické dopravní nehodě. Tu totiž může způsobit náhoda. Odborníci z Centra dopravního výzkumu už ale díky predikčnímu modelu nehodovosti umí dopředu říct, které místo je pro řidiče potenciálně nebezpečné. A také jak zabránit tomu, aby tam zbytečně nebourali.
„Pracujeme na tom, abychom za využití predikčního modelu a speciálního měřícího vozidla identifikovali kritická místa na celé dálniční síti,“ přibližuje Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.
Odborníci už s měřícím vozem projeli všechny silnice Jihomoravského kraje. Na zhruba 420 kilometrech silnic první třídy odhalili 263 rizikových úseků.
Odborníci z Centra dopravního výzkumu umí vytipovat riziková míst na silnicích. Zajímala se Eva Kézrová
„Každý ten úsek má nějaký potenciál rizikovosti. Bezpečnostní auditor je do protokolu klasifikuje do tří skupin závažnosti,“ vysvětluje Frič.
Podle Jindřicha Friče se ty nejčastější problémy stále opakují a většinou se dají se poměrně snadno odstranit. Častokrát ale o nich správce ani neví.
„Velice často jsou to rozhledové poměry, špatná kvalita nebo neviditelnost dopravního značení, špatné klopení, špatná drsnost. Těch nedostatků je celá řada,“ vyjmenovává.
Měření probíhá tak, že jednotlivé silnice se rozdělí do několika stejně dlouhých úseků podle technických a provozních parametrů. A ty pak bezpečnostní auditor projede ve zmíněném měřícím voze a jednotlivé výsledky srovná.
„Výsledkem tohoto postupu je tabulka, kde je vyznačena priorizace s doporučeními a mírou závažnosti nedostatků, které tam byly identifikovány,“ pokračuje Frič. Doporučení k nápravě nedostatků pak dostane do rukou správce silnice.
Problémové úseky mapují i policisté
Nejenom odborníci z Centra dopravního výzkumu, ale také policisté vyhodnocují riziková místa na silnicích. A to z pohledu tragických dopravních nehod.
„Posoudili jsme celkem 558 míst tragických dopravních nehod, kdy jsme získali celkem 37 poznatků, které mohly mít vliv jak na příčinu, tak na následek dopravní nehody,“ uvádí šéf dopravní policie Tomáš Lerch s tím, že policisté kontrolují stav silnic také v rámci běžného výkonu služby.
„Zaznamenali jsme už 12 tisíc komunikačních závad, které jsme zaslali správcům komunikace. V drtivé většině případů byla závada na dopravním značení. Z těch 12 tisíc závad jich bezmála 8 tisíc už bylo odstraněno,“ dodává.
Analýzy ukazují, že špatná infrastruktur může za třetinu dopravních nehod.