Silničáři mají napilno, přibývá výmolů na cestách. Na vině je střídání teplot
Jihlavští cestáři připraví a spotřebují letos v zimě až deset tun asfaltové směsi denně. Kvůli vrtkavému počasí s častým střídáním teplot se totiž výtluky dělají na silnicích víc než v jiných letech. Stejné problémy mají na Tachovsku. Tam si na opravu pořídili speciální stroj a díry ve vozovce si záplatují svépomocí, a tím pádem i levněji.
Proměnlivé počasí letošní zimy s častým střídáním teplot se podepisuje také na stavu silnic. Mnoha výmolům se vyhýbají třeba řidiči v Tachově. Na opravu silnic tam mají letos v rozpočtu pět milionů korun. Děravých vozovek ale opraví víc než v předchozích letech. Nově jim pomáhá speciální stroj.
„Je to taková bedna na kolečkách, která má mřížky vespod, je v tom plynová bomba, zapálí se hořáky, která ta topná tělíska dole rozehřejou,“ popisuje vedoucí tachovské pobočky západočeských komunálních služeb Lukáš Gregor.
Výtluk se vyhřeje, nasype se do něj rozdrcený asfalt, upěchuje se a znovu se přejede přístrojem, který se správně nazývá vibrační deska. Podle Gregora takhle tachovští silničáři zvládnou denně opravit sedm až osm děr.
„Technologie nám velmi ulehčí opravy malých výtluků, na které nemusíme shánět dlouze nějaké externí firmy. Těch děr je nepočítaně,“ dodává starosta Tachova Petr Vrána ze sdružení Volím Tachov.
Nové technologie
Napilno mají také na Vysočině. Tamní cestáři letos spotřebují asi o čtvrtinu víc balené směsi na opravy výtluků než v minulé zimě. Od listopadu do ledna použili na opravy silnic už 122 tun materiálu. Před rokem to bylo ve stejném období 95 tun.
Předposlední chybějící úsek. Začala stavba dalšího kusu D3, tři a půl kilometrů bude stát 875 milionů
Číst článek
A protože velké komerční obalovny spustí výrobu asfaltového materiálu až na jaře, pomáhají si cestáři na Vysočině vlastní výrobní linkou, na které si směs vyrábějí sami.
„Zima je náročnější než loni, výtluky se tvoří dennodenně, ale zatím nemůžeme tolik opravovat, protože máme hodně práce, jezdíme dennodenně, musíme upravovat zásněžky, sněhové tyče. Přes den pět a v noci minus pět, tak ten výtluk se tam samozřejmě vytvoří,“ vysvětluje ředitel krajské správy a údržby silnic Vysočina Radovan Necid.
„Zkoušíme i nové postupy, s mikrovlnkami, je to nová technologie, předpokládám, že se to možná chytne a budeme v tom pokračovat,“ dodává.
Ještě více se silničáři pustí do oprav od 1. dubna, kdy jim skončí zimní pohotovost.