Centrum tísňového volání má 25 let, revoluční změnu odstartovali v Ostravě. Jak začínali?
Byl prosinec roku 1994 a v Ostravě se začala zkoušet naprostá novinka – centrum tísňového volání. Před 25 lety si záchranáři poprvé naostro vyzkoušeli, jaké to je, když vedle sebe sedí hasiči, zdravotníci anebo policisté. Byla to událost, která měla velkou odezvu i v zahraničí, jak připomíná Český rozhlas Ostrava.
Operátor právě přijímá volání na linku 112. Teď se to tady jmenuje Integrované bezpečnostní centrum pro Moravskoslezský kraj. Začátky byly ale mnohem skromnější. Původní Centrum tísňového volání sloužilo jen Ostravě a najednou se ukázalo, že to neznamená jen přenést židle a posadit vedle sebe operátora od hasičů a třeba policistu anebo strážníka.
„Někdo měl dvanáctky, jiný čtyřiadvacítky, další se střídali úplně jinak. To se postupně dávalo dohromady a samozřejmě osádky na dispečerském sále si vždy musely sednout,“ vzpomíná Petr Berglowiec, který centru dlouho velel.
Sám byl zpočátku mezi hasiči, kteří řídili například krizové štáby. „Přicházeli jsme tam jako mistři světa - ‚my to tady řídíme‘. A pak jsme se posadili vedle děvčat ze zdravotní záchranné služby a nestačili jsme zírat. Protože záchranka se nezastavila. A tam se rodila vzájemná úcta,“ vzpomíná Berglowiec.
Nejhorší, co může operátor linky 112 zažít, je bezmoc, říká bývalá operační důstojnice Tereza Fliegerová
Číst článek
V jiných krajích cítili mírnou závist, že něco takového má právě Ostrava. Že právě v Ostravě je vlastně jedno, kam zavoláte na tísňovou linku, a zásah běží v nejkratším možném čase. „Naopak když k nám přijížděli hosté ze zahraničí, tak jsme se opravdu mohli pochlubit. Všichni nám to záviděli,“ dodává.
Integrované bezpečnostní centrum, mohutná budova u městské nemocnice, je stále v rámci republiky výjimečné. I technologicky, potvrzuje Petr Berglowiec. Anebo zálohováním a možností, aby systémy pracovaly i při výpadku veškerých energií. Má celkem jasno, kam se bude vývoj ubírat dál. „Například směrem k umělé inteligenci. Myslím, že přichází doba, kdy umělá inteligence dispečerům pomůže,“ dodává Berglowiec.
Původní Centrum tísňového volání fungovalo do roku 2011. Dnes už je podobných center pro menší území mnoho a navazují tak na zkušenosti toho úplně prvního.