Pivovary už prodávají pivo jako za socialismu. Víc v lahvích než čepované
Hospoda, ve které pořád někdo sedí, by zkrachovat neměla. Jenže se to stává a takový osud potkal proslulou hospodu U Mrože v Plzni na Petrohradě. Od pondělí je tam tma a ticho, neozývají se kapely, které tam několikrát týdně hrály, a hospodská balí fidlátka. Ostatně v Česku každý den krachují dvě restaurace. Lidé sice chodí na pivo, ale domů.
U Mrože je narváno jako o víkendu pravidelně, ale všichni vědí, že tohle je poslední večírek. Hostinská Maruška ještě tančí mezi stoly, ale dál už malou hospodu s živou muzikou neudrží.
„Lidi chodí celkem dost, ale málo pijou. Strašně je to poznat na tržbách. A tohle je zrovna hospoda, která nemá zrovna malý náklady, takže nejde to prostě utáhnout,“ vysvětluje.
Naproti hospodě stojí dva nonstop bary, kde sice skoro nikdy nikdo nesedí, zato tam stále blikají automaty. Tam se ale štamgasti od Mrože nepřesunou.
„Chceme normální hospodu bez hracích automatů a bez televize,“ říká jeden z nich.
Lidé už nechodí na pivo do hospod, ale domů. Vyplývá to z údajů, které mají k dispozici pivovary. Doposud platilo, že čepované pivo a pivo lahvové prodávají pivovary půl na půl, v tomto roce už převažuje pivo v balené v láhvi nebo plastu.
„Je zde špatná spotřebitelská nálada a takové to povědomí o nepříznivé ekonomické situaci způsobuje, že lidé chodí do hospod méně. A pokud přijdou, vypijou i méně piva,“ říká mluvčí Plzeňského prazdroje Jiří Mareček.
České pivovary se brání výrobou nových druhů nápojů a restaurace lákají na takzvané autentické pivní prostředí.