Pomoc klientům za stovky korun. Firmy speciálními zákaznickými linkami porušují zákon
Až na stovky korun může přijít jediný hovor na zákaznickou linku. Některé firmy ke komunikaci s klienty nadále používají takzvané barevné linky. Ty zpravidla začínají dvojčíslím 81 nebo 84. Jejich užívání přitom omezuje novela zákona o ochraně spotřebitele. Firmy podle ní můžou takové linky využívat, ale jen pro nové klienty. Na výběr musí mít zákazníci i další telefonní čísla, u kterých můžou uplatnit volné minuty ze svého paušálu. Za protiprávní jednání firmám hrozí milionová pokuta.
Reklamace zboží, prodloužení smlouvy nebo třeba nahlášení poruchy - právě v takových případech lidé využívají zákaznický servis firem. Jenže při volání na takzvané modré nebo bílé linky si lidé výrazně připlatí.
„Jakmile to začíná osmičkou a má to za sebou jakákoliv další čísla, už je zpoplatněná. Takový hovor potom může vyjít i na několik desítek i stovek korun nad rámec tarifu. Ačkoliv si třeba myslíme, že máme neomezený tarif,“ říká právník spotřebitelského centra dTest Miloš Borovička.
"Hovor může vyjít i na několik stovek korun, ačkoliv si třeba myslíme, že máme neomezený tarif,“ říká Miloš Borovička z dTestu.
Češi zahlcení slevami: kvalita potravin klesá, varuje Potravinářská komora
Číst článek
Jaká je běžná cena?
Podle zákona ale nesmí stávající klienty stát telefonický kontakt s firmou víc, než je běžná cena hovoru. Jenže co je běžná cena, už zákon nestanovuje. S dotazem se proto Radiožurnál obrátil na Český telekomunikační úřad. Ten vychází ze sazebníků operátorů.
„V současnosti - pokud vyjdeme z ceníků jednotlivých mobilních operátorů - je standardní cena volání do jiné sítě nad rámec volných minut zhruba tři koruny padesát,“ dodává mluvčí úřadu Martin Drtina.
V případě barevných linek ale bývají sazby i vyšší. Drahým voláním se proto už zabývá Česká obchodní inspekce.
„Můžeme hovořit zhruba o desítce stížností od spotřebitelů. Nutno říci, že v řadě případů, kdy se na ČOI spotřebitelé obrátili, tak ty konkrétní firmy do začátku kontroly zrušily bílé a modré linky. Přesto existují další společnosti, které stále modré a bílé linky využívají,“ říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Poslanci chtějí telekomunikační novelu stihnout do voleb. Zůstanou i 'podpultové' smlouvy
Číst článek
Drahý telefonát, e-mail zdarma
Jednou z nich je například firma Lama Energy. Její mluvčí Andrej Čírtek se ale brání, že zákazníci kromě volání na zpoplatněnou linku můžou poslat e-mail.
„Pokud nám nějaký zákazník pošle dotaz e-mailem nebo nechá vzkaz přes webový formulář, tak ho přímo kontaktuje náš operátor a volá mu zpátky,“ vysvětluje postup Čírtek.
Barevnou linku využívá třeba i operátor Tesco Mobile nebo prodejce kosmetiky Sephora. Oba Radiožurnál kontaktoval, k tématu se ale nevyjádřily. Ještě loni měla zpoplatněné volání třeba i pojišťovna Kooperativa. Před pár měsíci ale číslo změnila.
„Hlavním motivem bylo různé zpoplatnění této bílé linky od různých operátorů. To znamená - někteří naši klienti platili více a někteří méně. Proto jsme se rozhodli sjednotit a připravit běžné telefonní číslo,“ potvrzuje změnu systému mluvčí firmy Milan Káňa.
Dotace od zákazníků
Pro poskytovatele služeb je podle Drtiny výhodné mít zřízenou takovouto barevnou linku, protože jim jejich zákazníci dotují vlastně jejich provoz. „Tyto linky měly smysl zhruba před sedmi osmi lety, kdy se účtovaly ceny meziměstského volání. V současné chvíli, kdy se smazal rozdíl mezi tím, jestli voláte z Prahy do Prahy nebo z Prahy do Brna, tak tyto linky smysl postrádají,“ dodává mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.
Spotřebitelské centrum dTest zveřejnilo už loni seznam desítek firem, které drahé infolinky využívaly. V současnosti je už většina z nich zrušila nebo zavedla další pevnou linku bez speciálního tarifu.