Čísla na sloupech veřejného osvětlení pomáhají záchranářům. Kvůli volbám ale nejsou vidět
Víc než 20 tisíc sloupů veřejného osvětlení v Praze před volbami obsadila politická reklama. Zájem stran a hnutí o dvě spojené desky v úrovni očí každoročně stoupá. V některých ulicích jsou doslova na každém stožáru. Předvolební hesla ale mnohdy zakrývají jiné - a to životně důležité informace.
V Praze je víc než 150 tisíc sloupů veřejného osvětlení. A na nich - zhruba v úrovni očí - jsou štítky s vyraženými unikátními čísly, která pravidelně využívají operátoři tísňových linek. „Nejdůležitější, co operátor tísňové linky potřebuje vědět, je lokalizace,“ vysvětluje pro Radiožurnál mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová, která pracuje i jako operátorka linky 155.
Čísla na sloupech veřejného osvětlení pomáhají záchranářům. Kvůli volbám ale nejsou vidět. Téma pro Tomáše Jelena
„Když volající skutečně neví, kde se nachází, operátor ho vybídne, aby přišel k nejbližšímu sloupu a přečetl mu číslo, které je na něm vyraženo - v tom případě bude přesně vědět, kde se nachází.“
Třeba v ulici Balbínova v Praze 2 jsou ale skoro na všech stožárech sololitové desky s politickou reklamou. Plakáty o rozměrech A1 jsou taky v úrovni očí, a překrývají tedy identifikační štítky.
„Neumím si představit, že bych tady odstraňovala ty sololitové desky, ale snažila bych se,“ říká paní Pavla, která tudy jde do práce. Při troše úsilí a vysunutí plakátu nahoru se jí číslo na sloupu povede najít.
Přesně takové instrukce - pootočit, nadzvednout nebo nahlédnout pod reklamu, dávají volajícím operátoři hasičů i záchranné služby. Shodují se v tom, že překrývání štítků není ideální. Na zásadní problémy kvůli tomu ale zatím nenarazili.
„Operátoři a operátorky jsou profesionálové a dokážou si poradit i v případě, že by se toto stalo, a i v případě, že není ani sloup na místě a není tam žádná jiná věc, jak toho člověka najít,“ doplňuje Poštová.
Interaktivní kandidátky: podívejte se, koho můžete volit, kdo obhajuje mandát a kdo změnil barvu
Číst článek
Dřevovláknité desky s politickými plakáty umísťuje na stožáry městská firma Technologie hlavního města Prahy, která má ve správě veřejné osvětlení.
„Volební poutače jsou instalovány volně, aby bylo možné je posouvat či otáčet,“ říká za městskou firmu mluvčí Kryštof Čeřovský s tím, že umístění pracovníci firmy pravidelně kontrolují.
„Na základě zpětné vazby od veřejnosti jsme znovu prověřili, že je možné volební poutače skutečně volně posouvat či otočit, jednalo se konkrétně o úsek ulice Černokostelecká. Ve zmiňovaném úseku jsme následně volební poutače posunuli tak, aby identifikační štítky na stožárech byly přímo viditelné,“ dodává.
Reklamní plochy na stožárech nabízí město kandidujícím stranám za jednu korunu za den. Zájem se každoročně zvyšuje - letos uspokojili necelou polovinu požadavků.