Při železničním neštěstí u Vodňan zemřela žena
Osobní vlak se ráno u Vodňan na Strakonicku srazil s manipulační soupravou. Při havárii zemřela starší žena, dvanáct lidí skončilo se zraněním v nemocnici, osm dalších ošetřili záchranáři na místě. Otřeseným lidem pomáhali i psychologové.
Osobní motorový vlak se dvěma vagóny mířil z Volar do Číčenic. Nehoda se stala asi 300 metrů od železniční stanice Vodňany. Hasiči museli některé z cestujících z vagonu vyprostit. Příčinu neštěstí vyšetřuje Drážní inspekce.
O možných příčinách nehody mluvil v 18.45 na Radiožurnálu Jan Kučera, náměstek ředitele Drážní inspekce
Podle policie za srážku zřejmě může strojvedoucí osobního vlaku. Z vodňanského nádraží podle mluvčího ČD Cargo Romana Jandíka zřejmě vyjel dřív, než podle jízdního řádu měl.
ČD Cargo v protisměru manipulovalo s nákladními vozy, které měly do odjezdu vlaku vjet na boční kolej. To už ale nestihly a za nádražím se srazily s osobní soupravou Regionova.
„V průběhu dne se ukázalo, že tam nebyla zcela v pořádku komunikace mezi strojvedoucím a dispečerem, který řídí provoz na trati. Neradi bychom proto říkali, že za to může pouze strojvedoucí. V tento okamžik šetříme, jak to vypadalo a jak to mělo vypadat. Každopádně se jedná o selhání člověka nebo několika lidí. V žádném případě neselhala technika,“ říká Jan Kučera, náměstek ředitele Drážní inspekce.
Nebezpečná trať?
Oficiálně policie zatím příčinu nehody ani výši škody nestanovila. Místní občané ale mají jasno. Tvrdí, že ve stanici Vodňany byla zrušena funkce výpravčího, který by vlaky na stejnou kolej určitě nepustil.
Na stejné trati došlo k nehodě před třemi lety. Mezi zastávkami Pražák a Svinětice se srazily dva motorové osobní vlaky. Při nehodě bylo zraněno 13 lidí, nehodu zřejmě zavinil jeden ze strojvedoucích.
„Již v roce 2008 jsme říkali, že tato trať zasluhuje speciální péči a měla by dostat zabezpečovací zařízení, které bude umět eliminovat lidskou chybu. Shodou okolností se toto zabezpečovací zařízení v těchto dnech dokončuje, jen ještě není v provozu,“ uvádí Kučera.
Podle něj zabezpečovací zařízení v případě, že by strojvedoucí vyjel ze stanice i v případě, že v protisměru pojede vlak, zastaví automaticky oba vlaky.
„Na trati v současnosti funguje ústní dorozumívání. Pokud chce tedy strojvedoucí vyjet ze stanice, na kterých nejsou výpravčí, musí kontaktovat dispečera, který mu řekne, jestli může pokračovat do další stanice nebo má počkat na protijedoucí vlak. Je to tedy na domluvě dvou lidí a pokud se nedomluví nebo se špatně slyší, není tam žádná překážka, jak nehodě zabránit,“ vysvětluje Kučera a dodává:
„Pokud by ale všichni zaměstnanci drah dodržovali předpisy, k nehodě by v žádném případě nedošlo.“