Doměřená daň z reklamy na Čapím hnízdě je dědictvím Schillerové. Prověrku žádal i její náměstek
Kontroly, které vedly k doměření daně 1,2 milionu korun za reklamu na farmě Čapí hnízdo, začaly ještě v době, kdy ministerstvo financí vedli ministři za hnutí ANO. První prověrku zahájili úředníci v roce 2017. A byl to náměstek ministryně Aleny Schillerové, který v roce 2020 inicioval kontrolu napříč Agrofertem. Vyplývá to z dopisu tehdejší šéfce finanční správy, který má iROZHLAS.cz k dispozici.
Specializovaný finanční úřad doměřil pětici dceřinek Agrofertu daň přes 1,2 milionu korun, jak už dřív zjistil iROZHLAS.cz. Firmy pak podle informací Deníku N neuspěly s odvoláním a daň by tak měly zaplatit, mohou se také obrátit na soud.
Doměřená daň za reklamu na Farmě Čapí hnízdo dělá přes 1,2 milionu. Agrofert ji nakoupil za 190 milionů
Číst článek
Kontroly, které k tomuto výsledku vedly, mají kořeny v době, kdy ministerstvo financí, pod nějž finanční správa spadá, vedli ministři za hnutí ANO. Farma Čapí hnízdo i Agrofert přitom patří do svěřenských fondů expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše.
Prověřit plnění daňových povinností ve všech společnostech Agrofertu, které nakupovaly reklamu na Farmě Čapí hnízdo, inicioval náměstek pro řízení sekce Daně a cla Stanislav Kouba v lednu 2020. Tedy v době, kdy ministerstvo vedla nynější předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO Alena Schillerová.
„Prosím, nebylo-li již realizováno, o zvážení prověření řádného plnění daňových povinností (…) též v případě jiných společností v rámci téhož holdingu, které jsou rezidentní v České republice,“ napsal Kouba v dopise, který získal iROZHLAS.cz na základě informačního zákona.
Náměstkova žádost
V roce 2019 totiž ministerstvo financí řešilo, jak se úředníci finanční správy vypořádali z podnětem z Německa z roku 2014, který naznačoval možné problémy s reklamou na Farmě Čapí hnízdo. Jejich kontrola neukázala žádné pochybení.
Daňový podvod?
V souvislosti s reklamou na Farmě Čapí hnízdo existuje podezření, zda nešlo o daňový podvod: zda peníze za reklamní služby, které si v resortu objednávaly výlučně firmy z holdingu Agrofert, nebyly vlastně skrytou „půjčkou“. Zda tyto peníze nepomáhaly farmě splácet úvěry. A zda si takto navíc společnosti Agrofertu nesnižovaly daně.
Berní úředníci z pobočky na pražském Jižním Městě po přijetí podnětu v březnu 2015 zahájili daňovou kontrolu, daň ale tehdy nedoměřili. Ministerská dohlídka o čtyři roky později tento postup víceméně potvrdila. Více si můžete přečíst ZDE.
Náměstek Kouba přesto měl pocit, že je třeba být důkladný a poslal proto dopis tehdejší šéfce Generálního finančního ředitelství Tatjaně Richterové. „Nicméně vzhledem k informacím v mediích, které naznačují, že uvedená transakce nebyla v rámci holdingu, kterého jsou (byly) dané společnosti součástí, jedinou…,“ napsal.
V médiích se totiž tehdy už v případě reklamy na Farmě Čapí hnízdo hovořilo o možném podezření na daňový podvod (viz box.)
„Z pohledu ministra financí jde o jedno z mnoha set řízení, které finanční správa ročně vede s nejrůznějšími holdingy. Mohu vás ujistit, že celá řada z nich dopadá ve prospěch finanční správy,“ uvedla k tomu pro iROZHLAS.cz Schillerová.
Tohle konkrétní řízení podle ní bylo výjimečné politickým přesahem. „Toto řízení bylo zvláštní pouze tím, že bylo hrubě zneužito opozicí v politickém boji. Z toho důvodu, pro vyloučení jakýchkoliv pochybností, ministerstvo financí zahájilo dohlídku. Nemám informaci, že by zjistila cokoliv nestandardního,“ tvrdila Schillerová.
Článek pokračuje pod dokumentem.
Podnět z médií
Finanční správa v té době už reklamu na Farmě Čapí hnízdo kontrolovala. Vyplývá to z jiného dokumentu, který má redakce k dispozici. Konkrétně z protokolu z další mimořádné dohlídky ministerstva financí, kterou si vyžádal už současný ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a která proběhla na začátku letošního roku.
Nejasný výběr firem i prodlení. Stanjurova prověrka reklamy na Čapím hnízdě ukázala dvě pochybení
Číst článek
„V případě společnosti XY byla negativní informace detekována poprvé až v roce 2017 ve vztahu ke zdaňovacímu období 2013 (na základě vnějšího podnětu) a vedla k zahájení daňové kontroly,“ píše se v dokumentu, který je anonymizovaný a není proto jasné, jaké společnosti z koncernu Agrofert se kontrola týkala.
Úředníci tehdy reagovali na podnět, který jim zaslal zpravodajský web Forum24, jak nyní uvedl pro iROZHLAS.cz mluvčí Generálního finančního ředitelství Tomáš Weiss.
„Orgány finanční správy se na základě vyhodnocení relevantního externího podnětu od zpravodajského serveru Forum24 věnují prošetřování poskytování předmětných reklamních služeb u společnosti Agrofert od roku 2017,“ řekl. Ministerstvo v tom roce vedl předchůdce Schillerové Ivan Pilný (ANO) a ještě před ním sám Babiš.
S reklamou patrně z hlediska daní nebylo vše v pořádku, alespoň podle úředníků. V roce 2018 totiž v „důsledku probíhající daňové kontroly a postupně získávaných poznatků“ prověrku rozšířili o další zdaňovací období.
„Jsme přesvědčeni, že jsme postupovali v souladu se zákonem, probíhající kauzy však nekomentujeme.“
Pavel Heřmanský (mluvčí Agrofertu)
Další kroky pak podle Weisse úředníci podnikli, když se jim do rukou dostala oficiální zpráva Evropskému úřadu pro boj proti podvodům (OLAF), který řešil možný dotační podvod na Farmě Čapí hnízdo.
„Zpráva OLAF z prosince 2017 upozorňující na nedostatky v hospodaření některých firem v holdingu Agrofert včetně čerpání dotací a finanční správou již vyšetřovaná reklamní plnění byla Specializovanému finančnímu úřadu oficiální cestou poskytnuta v roce 2019 a díky tomu byla následně využita jako důkazní prostředek v daňovém řízení,“ uvedl.
Finanční správa tak podle něj daňové kontroly firem Agrofertu nijak nebrzdila. Právě prodlení jim vyčítali na začátku roku Stanjurovi podřízení, kteří celý proces znovu vyhodnocovali. Podle nich mohla finanční správa reagovat na zprávu OLAF už v roce 2017.
V době, kdy tehdejší šéfce finanční správy Richterové dorazil dopis náměstka Kouby, tak podle všeho první kontroly už probíhaly. Ovšem k doměření daně došlo až v letech 2021 a 2022.