Rekonstrukce D1 má začít v říjnu, řidiče čekají čtyři uzavírky v každém směru
Modernizace dálnice D1 začne už letos v říjnu. Slíbil to ministr dopravy Pavel Dobeš. Součástí opravy dálnice bude rozšíření na každé straně o tři čtvrtě metru, položení nového povrchu a úprava středového dělicího pásu.
Podle ministra Dobeše jde o nejkomplikovanější stavební zakázku v Česku. Modernizace umožní budoucí rozšíření nejdůležitější české dálnice na tři pruhy v každém směru. Během stavebních prací by měl být zajištěný provoz ve dvou pruzích v obou směrech. Rychlost bude snížená na 80 kilometrů v hodině.
Jako první se bude rekonstruovat 160kilometrová část Mirošovice-Kývalka, která je rozdělena na 21 úseků v délce od tří do 14 kilometrů. Rekonstrukce této části potrvá až do roku 2018. Jeden úsek by měl stát jednu až dvě miliardy korun.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák a reportérka Hana Mikulincová v poledních Ozvěnách dne
V tuto chvíli je vypsáno výběrové řízení na pět úseků, na dva už je stavební povolení. Každý úsek se bude rekonstruovat 11 měsíců, k tomu je třeba připočítat zimní přestávku. Musíme tedy očekávat, že až do roku 2018 budou na 160kilometrovém úseku čtyři uzavírky v každém směru.
Dodržení časového harmonogramu je podle ministra Dobeše závislé na vyhodnocení výběrového řízení. Termín zahájení rekonstrukce by mohla oddálit odvolání neúspěšných firem.
Lidé si ve Velkém Meziříčí ještě nestačili oddechnout od omezení na D1 a čekají je další
Číst článek
„Předání jednotlivých nabídek zhotovitelů by mělo proběhnout 16. července, následně by mělo proběhnout druhé kolo, k podpisu smlouvy by mělo dojít 5. 10. a od tohoto termínu by mohlo dojít k začátku stavebních prací,“ řekl Dobeš. Řidiči se pak budou muset při cestě obrnit trpělivostí.
„Abychom zajistili maximální možný komfort, tak se při přípravě projektového uspořádání počítalo s tím, že v průběhu celé modernizace budou dopravní toky vedeny v rámci uspořádání 2 plus 2. Nebude tedy docházet k tomu, k čemu dochází dnes, tedy uspořádání 2 plus 1,“ potvrdil šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
Jedinou výjimkou budou opravy konstrukce mostů, kdy bude v řádu dnů výluka 2 plus 1. Řidiči najdou informace na veřejném internetovém portálu a budou se také zobrazovat na tabulích přímo na dálnici.
Častým problémem u dopravních staveb v Česku je jejich cena. Náklady na kilometr by v tomto případě měly být pod projektovou cenu, která je 150 milionů korun.
„Nejde totiž o cenu celé dálnice, jde o rekonstrukci. Ministerstvo i ŘSD pracují s cenovými normativy a dodavatelé si jsou vědomi, že se nemohu do tendru přihlásit s cenou, která je mimo předpokládané relace,“ vysvětlil dopravní expert z ČVUT Petr Moos.
Oprava D1 bude jednou z nejnáročnějších podobných akcí za řadu let. Za 24 hodin projede dálnicí na 40 tisíc vozidel. Značný podíl této dopravy tvoří kamionová doprava.
„Žádnou jinou alternativu nemáme. Technický stav dálniční konstrukce je deset let po dokončení životnosti a dříve nebo později k němu musel stát sáhnout. Další odklad by znamenal zhoršování situace,“ říká František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT v Praze.