Řidiče kamionu, který se ve Studénce srazil s vlakem, poslal soud do vazby
Novojičínský soud dnes uvalil vazbu na polského řidiče kamionu, který se ve středu srazil na přejezdu ve Studénce s vlakem. Kamion vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla. Nehodu nepřežili tři lidé, 18 jich bylo zraněno. Padesátiletému řidiči hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.
Soudce Radim Švec řekl novinářům, že souhlasil s důvody státního zástupce pro uvalení vazby, tedy že by se mohl obviněný vyhýbat trestnímu řízení.
"Řidič svého činu upřímně lituje, postupně mu dochází, co způsobil," uved soudce.
Šofér podle něj připustil, že věděl, že vjel na přejezd na červenou. Další jeho počínání bude předmětem vyšetřování. Nehoda je také důsledkem toho, že se kamion vyhýbal placeným úsekům silnic, doplnil soudce.
Informace o vyšetřování nehody ve Studénce i o převozu poškozeného Pendolina zjišťovala Kateřina Daňková
Zástupce ředitele moravskoslezské policie Radim Witta ve čtvrtek informoval, že kamion vjel na přejezd v době, kdy červená světla blikala už více než půl minuty. Pak spadly závory, kamion mezi nimi zůstal stát a ve vysoké rychlosti do něj narazil vlak Pendolino. Řidič byl v době srážky v kabině nákladního vozu, kterou vlak urazil, a nebyl vážněji zraněn.
Witta uvedl, že polský řidič dosud na českých silnicích problémy s dodržováním předpisů neměl. České televizi později řekl, že podle neoficiálních informací z polské strany ale má muž poměrně dost záznamů týkajících se dopravních přestupků v Polsku.
Poškozené Pendolino se večer vydá na cestu do Prahy
České dráhy chystají převoz poničeného Pendolina z bohumínského depa do Prahy, kde ho budou dál zkoumat experti. Souprava by se měla vydat na cestu dnes kolem půl osmé večer. Ještě před tím se ale musí otočit na takzvaném trianglu v Petrovicích u Karviné.
„Kvůli poškození je možné táhnout soupravu pouze jednou stranou a tato strana je nyní otočená směrem od Prahy, takže je potřeba vlak otočit do protisměru,“ upřesnil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Pendolino potáhne speciální lokomotiva, vzhledem k rozsahu poškození se může celá souprava pohybovat maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí. Na hlavním železničním koridoru navíc dávat přednost všem ostatním vlakům. Celé cesta tak může trvat i více než 20 hodin.
Po příjezdu do Prahy se experti také pokusí najít pomyslnou černou skříňku ze zdemolovaného prvního vagonu. Už teď ale vyšetřovatelé z Drážní inspekce prověřují data z druhé černé skříňky ze zadní části vlaku. První výsledky by mohli mít k dispozici během dneška.
Záznamy by měly ukázat například to, jak dlouho a jestli vůbec Pendolino před srážkou brzdilo, jaká byla přesná rychlost soupravy a jestli strojvedoucí na kamion před srážkou troubil.