Šperky z popela zemřelých, diamanty z vlasů. Česká firma si nechala výrobu pietních předmětů patentovat

Češi si oblíbili pietní předměty. Stále víc lidí si nechává popel zemřelého zatavit třeba do skla nebo šperku. Výjimkou ale nejsou ani diamanty. Do Česka přišel trend pohřebních suvenýrů ze zahraničí. Výrobou diamantů z popela je proslavené hlavně Švýcarko. V Česku se výrobě pietních suvenýrů věnuje společnost Memory Crystal, která má svůj postup dokonce patentovaný.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohřeb (ilustrační foto)

Pohřeb (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Dalibor Novák vystudoval sklářskou průmyslovou školu. Jeho první výrobek, skleněná urna, se ale mezi zákazníky neuchytil. Ta pravá inspirace pro podnikání přišla až při cestování po světě. Ve Švýcarsku se pan Novák dozvěděl o výrobě skleněných památečních předmětů z popela zemřelých.

„Během krátké doby jsme udělali s kamarádem takový test, kdy jsme zkusili zatavit lidský popel, a já jsem byl překvapený, že se stalo něco úžasného, kdy ten popel reagoval se sklářskou sklovinou s bělením popela," popsal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pietní předměty z popela nebo vlasů si každý měsíc vybere až 300 zákazníků v Česku. O tématu natáčela redaktorka Barbora Kladivová

Nový byznysplán tak byl na světě. První pietní výrobky vytvořil Dalibor Novák v roce 2006 ve své malé sklářské dílně. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.

„Tyto produkty a dokonce i urny, protože jsme s nimi začínali, jsme nejdřív soustředili na zahraničním trhu a udělali jsme nějakou první kolekci spíš dekoračních předmětů, jako byly slzy, kapky, a ty jsme úspěšně prezentovali na zahraničním trhu," pokračoval Novák.

Diamant z pramínku vlasů

„Nejčastěji lidé kupují památeční sklo v podobě srdíčka, od srdíčka do dlaně po srdce v srdci. Toto opravdu klienti nejčastěji volí, protože je tam ta symbolika lásky nejsilnější," uvádí Novák.

Každý měsíc si je objedná až 300 zákazníků. Své výrobky má společnost patentované a vyváží je do 11 zemí Evropy. 

Z pramínků vlasů nebo z popela ale firma vyrábí i diamanty, jejich cena je mnohonásobně vyšší. „U diamantů se bavíme o základní ceně toho nejmenšího diamantu ve šperku 30 tisíc korun, ale máme i diamant, který stojí skoro až půl milionu korun. Nabízíme to zhruba tři roky a k mému překvapení musím říct, že i u diamantů, které jsou top produkt, který není levný, každým rokem poptávka i objednávky stoupají," vysvětluje podnikatel.

Nová pravidla pro pohřební služby

I soukromé pohřební služby se snaží vyjít zákazníkům vstříc ve všech přáních, která jsou v souladu se zákonem. „Do těchto přání patří rozdělení popela do dvou nebo tří uren, vzpomínkové předměty, videovzpomínky, fotoknihy a různá místa rozloučení," popsal předseda Asociace pohřebních služeb, Jaroslav Mangl.

Podle něj rostou i částky, které jsou Češi ochotni za pohřeb utratit. Běžně se pohybují mezi 30 a 35 tisíci korunami. Pozůstalí si často vybírají i dražší rakve, honosné hostiny nebo třeba koně. Pohřby ale můžou být i levnější.

„Nejjednodušší pohřeb s obřadem se může pohybovat kolem 23 tisíc korun, ale může to být i 70 tisíc. Když je třeba nákladnější obřadní síň, tak to bude třeba 28 tisíc korun," připomíná ředitel Pohřebního ústavu hlavního města Prahy Julius Mlčoch.

Pohřební služby se ale budou muset vyrovnat s novými pravidly. Senát totiž schválil novelu pohřebního zákona, která například zavádí sankce pro krematoria a pohřební ústavy, zákaz papírových rakví i možnost pohřbít nenarozené dítě v jakékoli fázi vývoje.

Barbora Borovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme