Správa železnic do roku 2022 otevře 10 nových zastávek a jednu stanici. Podívejte se, kde mají vzniknout
Modernizace koridorů, nové zastávky, stanice a vysokorychlostní tratě. Takové jsou plány Správy železnic na několik příštích let. Jen letos hospodaří s rozpočtem téměř 40 miliard korun. Nové stavby mají zrychlit cestování po Česku i do zahraničí. Prioritou je modernizace rychlostních koridorů. Na plány se ptal Radiožurnál.
Správa železnic chce modernizovat především čtvrtý rychlostní koridor přes jižní Čechy do Rakouska a taky třetí z Prahy do Plzně a dále do Chebu. Pracuje i na úpravách trati z Plzně k německým hranicím přes Domažlice. Po té jezdí expresy z Prahy do Mnichova a modernizace má výrazně zkrátit jejich jízdní doby.
Některé stavby na koridoru už cestu do Německa zkrátily. „Poslední velká otevřená stavba byly Ejpovické tunely, v této chvíli je stavba v plném proudu v úseku Plzeň – Domažlický přesmyk,“ připomíná pro Radiožurnál mluvčí Správy železnic Marek Iliaš.
Úsek by měl být hotový ještě do konce května. Aby byla modernizace trati z hlavního města k hranicím kompletní, připravuje se také optimalizace úseku Praha – Beroun.
Správa železnic do roku 2022 otevře 10 nových zastávek a jednu stanici. Třeba v hlavním městě budou vlaky zastavovat na třech nových místech.
„V plném proudu je v rámci výstavby čtyřkolejné přeložky trati v hlavním městě výstavba stanice Praha-Zahradní Město a zastávky Praha-Eden. Pro veřejnost by se měly otevřít v průběhu příštího roku. Cestování vlakem po metropoli zlepší v horizontu několika let také zastávka Praha-Rajská zahrada, která vznikne v bezprostřední blízkosti stejnojmenné stanice metra,“ upřesňuje Iliaš.
Ještě letos budou nové zastávky také v Karlových Varech u arény nebo na příbramském sídlišti. Některé stanice Správa železnic zrekonstruuje. To se týká třeba hlavního nádraží v Pardubicích nebo celého uzlu Brno.
Vysokorychlostní tratě
Ministerstvo dopravy má v plánu stavět taky vysokorychlostní tratě. Teď připravuje studie proveditelnosti. „Zde jde především o úseky mezi Prahou, Ústím nad Labem a Drážďany, potom mezi Prahou, Brnem a Břeclaví a mezi Přerovem a Ostravou. Jsou vybrány pilotní úseky, na kterých by se měly přednostně zadávat dokumentace pro územní rozhodnutí,“ řekl mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
Jestli bude nutné v plánovaných investicích kvůli ztrátám v souvislosti s opatřeními proti koronaviru škrtat, zatím není jasné. Informace o rušení konkrétních projektů ministerstvo dopravy nezveřejnilo. Jemelka ale připouští, že s oznamováním nových projektů čekají.
HLAVNÍ PLÁNOVANÉ PROJEKTY
„Rychlá spojení“ – vysokorychlostní tratě (příprava studií)
- Praha – Ústí nad Labem – Drážďany | 1. a 4. tranzitní koridor
- Praha – Brno – Břeclav | 1. tranzitní koridor
- (Brno)-Přerov-Ostrava | část. 2. a 3. tranzitní koridor
Modernizace a výstavby
- Plzeň – Domažlice-státní hranice
- Plzeň – České Budějovice
- Cheb – Ústí nad Labem
- Praha – Kladno (s odbočením na letiště Václava Havla)
- Kolín – Děčín
- Ostrava-Kunčice – Frýdek Místek
- Kolín – Havlíčkův Brod – Brno
- Brno-Přerov
- Praha-Vysočany – Mstětice
- Praha-Smíchov – Černošice
- Černošice-Beroun
- Praha hl. nádraží – Praha Hostivař
Modernizace dopravních uzlů
- Brno
- Ostrava
- Plzeň
- Pardubice
- Beroun
- Česká Třebová