Správa železnice nechá prozkoumat 63 mostů z předpjatého betonu. ‚Jde jen o prevenci,‘ tvrdí

Správa železniční dopravní cesty preventivně nechá podrobně prozkoumat a staticky posoudit 63 mostů, které na základě inspekce vybrala ze všech 167 železničních mostů z tzv. předpjatého betonu. Předběžné výsledky první etapy kontrol, která zahrnuje 36 mostů, budou známy do konce roku a závěrečné včetně statických posudků do 30. června příštího roku. Poté bude zkontrolováno zbývajících 27 mostů, uvedla ve čtvrtek SŽDC v tiskové zprávě.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Branický most (jinak nazývaný také most Inteligence)

Branický most (jinak nazývaný také most Inteligence) | Foto: Honza Groh | Zdroj: Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0,©

Organizace začala s kontrolou mostů v loňském čtvrtém čtvrtletí. Impulsem k nim byly mimo jiné pád dálničního mostu v italském Janově z loňského srpna a pád lávky pro pěší v pražské Troji v prosince 2017. Janovský most se zřítil za plného provozu a o život při tom přišlo 43 lidí, při neštěstí v Praze se zranili čtyři lidé.

Nová lávka v Troji má stát zhruba 106 milionů. Budou ji moci využít i cyklisté a vozy záchranářů

Číst článek

V reakci na tyto problémy mostů s předpjatými nosnými konstrukcemi Správa železniční dopravní cesty ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Státním fondem dopravní infrastruktury přistoupila k mimořádné kontrole všech mostů s tímto typem konstrukce.

„Jedná se pouze o preventivní opatření. Žádný most v naší správě není v takovém stavu, který by mohl znamenat ohrožení bezpečnosti železniční dopravy,“ uvedl ředitel správy Jiří Svoboda.

Typ konstrukcí z předpjatého betonu byl využívaný zejména v 60. až 80. letech. Do betonové konstrukce jsou obvykle vkládána ocelová lana, která mají pomoci pevnosti betonu v tahu.

Při prosakování vody do přepínacích kanálků však může použitá ocel korodovat a tím se celá konstrukce oslabí. SŽDC předpokládá, že podrobná diagnostika mostů s touto konstrukcí vznik případných kritických závad a poruch vyloučí.

Náklady na podrobnou diagnostiku mostů v první etapě SŽDC předběžně vyčíslila na 15 milionů korun. Druhá etapa by měla podle předpokladu vyjít na 12 milionů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme