Neštěstí ve Studénce se potřetí vrací k okresnímu soudu v Novém Jičíně. Poslechněte si celý rozsudek
Kauza Studénka nekončí. Odvolací senát zrušil zprošťující rozsudek nad pěticí stavebních manažerů a nařídil, aby se jejich vinou na železničním neštěstí před 12 lety znovu zabýval Okresní soud v Novém Jičíně. Naopak u pěti mužů na nižších pozicích soud zproštění viny potvrdil.
„Mám strach z cestování. Vždy když vidím stavby v pohybu, tak se necítím dobře,“ popisuje Richard Salamon, jeden z cestujících vlaku Comenius, rozhodnutí soudu moc nerozuměl.
„Ne, omlouvám se vám. Jak dlouho se to protáhne? Už nemám síly jezdit k soudu,“ řekl Českému rozhlasu Ostrava Salamon.
Okresní soud v Novém Jičíně totiž už dvakrát nad všemi obžalovanými vynesl osvobozující rozsudek. Státní zástupce se odvolal, a proto se objemný spis dostal na stůl senátu krajského soudu. A podle soudce odvolacího soudu Milana Ihnáta jsou vedoucí zaměstnanci stavby za železniční neštěstí odpovědni.
„U některých bylo zjištěno, že porušili své povinnosti takovým způsobem, že to zapříčinilo pád mostu. U jiných, kteří byli zproštěni obžaloby, bylo zjištěno, že jejich pracovní povinnosti nebyly tak důležité, aby jejich porušení mohlo být příčinou pádu mostu,“ vysvětlil.
Jedním z obžalovaných, u kterého odvolací senát osvobozující verdikt zrušil, je Oldřich Magnusek. Za firmu Bögl a Krýsl byl zodpovědný za manipulaci s mostem. Rozhodnutí soudu nese těžce: „… těžce, jaký každý, který je obviněn z něčeho, co vlastně ani neví proč.“
Polovina obžalovaných v kauze Studénka se vrátí před soud, pět dalších bylo zproštěno viny
Číst článek
Státní zástupce Pavel Šára je s částí rozsudku spokojený: „Krajský soud opět rozhodl tak, že obžalované shledává vinnými, a se závazným pokynem tuto věc vrátil nalézacímu soudu, tedy Okresnímu soudu v Novém Jičíně. Nalézací soud musí respektovat pokyn krajského soudu. Pokud jej respektovat nebude a tuto věc znovu zprostí, tak bude patrně soudci případ odebrán.“
Jedním z mužů, kterému soud zprošťující rozsudek potvrdil, je Jiří Vlach, jeho obhájce Tibor Rovňák rozhodnutí vítá: „Od počátku jsem říkal, že je nevinen a podle mě neměl být ani obžalován.“
Při železničním neštěstí v srpnu 2008 zemřelo osm lidí, strojvedoucí sice ještě stihl snížit rychlost ze 140 na 95 kilometrů v hodině, konstrukci mostu při nárazu vlak posunul o více než 20 metrů.