Telemarketingové firmy by uvítaly seznamy lidí, kterým nemají volat
Telemarketingové firmy by přivítaly vytvoření seznamu mobilních čísel lidí, kteří si nepřejí být těmito firmami kontaktováni. Stávající databáze nebývají aktualizované, a tak často volají i těm, kteří o nabídky zboží či služby po telefonu nestojí.
Vznik takového seznamu by musel podle šéfa Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáše Hájka podpořit stát. Pro jeho fungování by bylo totiž potřeba zajistit jeho všeobecné respektování.
Stát ale žádné změny nechystá. Podle náměstka Rady Českého telekomunikačního úřadu Marka Eberta by byly zbytečné:
Reportáž Květy Moravcové zjišťuje možnosti odmítnutí nevyžádaných komerčních telefonátů
„Není tady žádný relevantní důvod, aby vznikal nějaký telefonní seznam jakoby v obrácené logice, tedy seznam těch, kteří nechtějí být oslovováni."
V Česku totiž prý platí seznamy na opačném principu. „Každý z nás má zcela legitimně právo se do seznamu nenechat zapsat, a pokud ano, tak si může vyznačit, že nechce být obtěžován,“ tvrdí Ebert.
Absence seznamu čísel těch, kteří nechtějí být rušeni, využila firma nevolejmi.cz. Službu, kterou svým klientům poskytují všichni mobilní operátoři zdarma, však prodává. Navzdory tvrzení Tomáše Hájka má prý jejich projekt veřejného telefonního seznamu mobilních čísel jako jediný oporu v zákoně.
„Potřeba takového portálu vznikla na základě toho, že jsme se setkávali se zákazníky, kteří si nepřejí být kontaktováni. A kontaktování takových zákazníků je oboustranně – jak pro komerční call centra, tak pro zákazníky samotné – frustrující,“ napsal v e-mailové odpovědi Radiožurnálu jednatel firmy Petr Studnička.