Testy čtenářské gramotnosti ukázaly stejné problémy u žáků základních i středních škol
Testy čtenářské gramotnosti odhalily stejné nedostatky u středoškoláků jako u žáků základních škol. Studenti druhých a třetích ročníků neumějí například interpretovat text. Vyplývá to z výsledků společnosti SCIO, která dnes dopoledne prozradí přesnější údaje.
Podle garantky testu Jany Codlové existují i podobné mezinárodní testy PISA (Programme for International Student Assessment), které ověřují testy čtenářské dovednosti žáků devátých tříd základních škol. Společnost SCIO se proto rozhodla otestovat tyto dovednosti i u středoškoláků.
„Testovaly se tam různé dovednosti: práce s informacemi, interpretace textu – jakési shrnutí, a potom práce s autorským záměrem. Vycházeli jsme přitom ze specifikace právě PISY,“ upřesnila Jana Codlová.
Studenti si dobře poradili s hledáním informací v textu. Horší výsledky měli naopak v pochopení záměru autora.
„Obecně se dá říct, že naši studenti nemají problém najít informaci v textu a nějak s ní pracovat. Ale dá se říct, že třeba posoudit text, interpretovat ho, pracovat se záměrem autora, to už je oříšek. To i vyplývalo z výsledků PISY,“ říká Jana Codlová a dodává, že tedy výsledky testů základních a středních škol se příliš neliší.
Podle spoelčnosti SCIO má čtenářská gramotnost zásadní vliv na rozvoj mladých lidí. V Česku se jí ale věnuje jen malá pozornost.
Studenti se zapojili do testování v minulém roce, konkrétně jich bylo přes 14 tisíc ze 176 škol.