Testy odhalily velké rozdíly mezi žáky základních škol a gymnázií

V České republice jsou velké rozdíly v úrovni škol. Hlavně mezi těmi základními v porovnání s víceletými gymnázii. Společnost Scio loni na podzim testovala žáky v šestých a devátých třídách na základních školách a odpovídajících třídách gymnázií. Cílem testu bylo porovnat školy mezi sebou. Děti psaly testy z českého jazyka, matematiky, anglického jazyka a studijních předpokladů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci posledního ročníku základní školy

Žáci posledního ročníku základní školy | Foto: Tomáš Adamec

Propast mezi základními školami a víceletými gymnázii je dost hluboká. Gymnazisté výrazně přeskočili děti z běžných základních škol ve všech jmenovaných předmětech. V češtině například dosáhli gymnazisté percentilu s hodnotou téměř 70, což znamená, že žák gymnázia patří mezi třicet procent nejlepších. Umí vyřešit 70 procent úloh, žáci základních škol jen 44 procent, říká Bohumil Kartous ze společnosti Scio:

Přehrát

00:00 / 00:00

O výsledcích rozsáhlého výzkumu mezi žáky základních škol a gymnázií mluvila na Radiožurnálu Klára Bílá

„Signalizuje to to, že na víceletá gymnázia odcházejí žáci, kteří jsou disponovanější, nadanější. Tím pádem na základních školách chybí. To pravděpodobně způsobuje onen velký a výrazný rozdíl v úspěšnosti žáků těchto dvou typů škol.“

Gymnázia přeskočila základní školy dvojnásobně v matematice i v angličtině. Ale jsou i výborné základní školy, které mají výrazně lepší výsledky než některá gymnázia i přesto, že potenciál základních škol se na druhém stupni snižuje právě odlivem nadaných dětí na víceletá gymnázia.

Líné a pohodlné

Co dětem brání v tom, aby byly lepší, hodnotili i učitelé. Odpovídali na to v přiloženém dotazníku a podle nich je to hlavně v tom, že děti jsou líné a pohodlné. To ostatně přiznávají i samotní žáci.

Navíc na otázku, zda škola děti baví, odpovědělo kladně jen šest z deseti dětí, potvrzuje Kartous:

„Motivace a výkon jsou v podstatě totožné. Pokud nejsou žáci motivovaní, uchylují se k jiným zájmům, kde mohou uplatnit svoji kreativitu a schopnosti a škola je tolik nezajímá.“

Dotazník také sledoval co je pro rodiče špatná známka. Rodiče kladou na své děti větší nároky v angličtině, kde skoro desetina rodičů považuje za špatnou známku dvojku, v matematice mají rodiče naopak pro horší známky pochopení.

Do testování se celkem zapojilo téměř 40 tisíc dětí z 1350 škol.

Klára Bílá, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme