Testy odhalily velké rozdíly mezi žáky základních škol a gymnázií
V České republice jsou velké rozdíly v úrovni škol. Hlavně mezi těmi základními v porovnání s víceletými gymnázii. Společnost Scio loni na podzim testovala žáky v šestých a devátých třídách na základních školách a odpovídajících třídách gymnázií. Cílem testu bylo porovnat školy mezi sebou. Děti psaly testy z českého jazyka, matematiky, anglického jazyka a studijních předpokladů.
Propast mezi základními školami a víceletými gymnázii je dost hluboká. Gymnazisté výrazně přeskočili děti z běžných základních škol ve všech jmenovaných předmětech. V češtině například dosáhli gymnazisté percentilu s hodnotou téměř 70, což znamená, že žák gymnázia patří mezi třicet procent nejlepších. Umí vyřešit 70 procent úloh, žáci základních škol jen 44 procent, říká Bohumil Kartous ze společnosti Scio:
O výsledcích rozsáhlého výzkumu mezi žáky základních škol a gymnázií mluvila na Radiožurnálu Klára Bílá
„Signalizuje to to, že na víceletá gymnázia odcházejí žáci, kteří jsou disponovanější, nadanější. Tím pádem na základních školách chybí. To pravděpodobně způsobuje onen velký a výrazný rozdíl v úspěšnosti žáků těchto dvou typů škol.“
Gymnázia přeskočila základní školy dvojnásobně v matematice i v angličtině. Ale jsou i výborné základní školy, které mají výrazně lepší výsledky než některá gymnázia i přesto, že potenciál základních škol se na druhém stupni snižuje právě odlivem nadaných dětí na víceletá gymnázia.
Líné a pohodlné
Co dětem brání v tom, aby byly lepší, hodnotili i učitelé. Odpovídali na to v přiloženém dotazníku a podle nich je to hlavně v tom, že děti jsou líné a pohodlné. To ostatně přiznávají i samotní žáci.
Navíc na otázku, zda škola děti baví, odpovědělo kladně jen šest z deseti dětí, potvrzuje Kartous:
„Motivace a výkon jsou v podstatě totožné. Pokud nejsou žáci motivovaní, uchylují se k jiným zájmům, kde mohou uplatnit svoji kreativitu a schopnosti a škola je tolik nezajímá.“
Dotazník také sledoval co je pro rodiče špatná známka. Rodiče kladou na své děti větší nároky v angličtině, kde skoro desetina rodičů považuje za špatnou známku dvojku, v matematice mají rodiče naopak pro horší známky pochopení.
Do testování se celkem zapojilo téměř 40 tisíc dětí z 1350 škol.