Na Václavském náměstí v Praze začala výstavba tramvajové trati. Práce potrvají tři roky
V horní části pražského Václavského náměstí začala v sobotu stavba tramvajových kolejí. Práce potrvají tři roky. Náklady na vybudování zhruba 550 metrů dlouhé tratě od Národního muzea doprostřed náměstí jsou 1,24 miliardy korun. Úpravy čekají horní část náměstí, dolní část město rekonstruovalo dřív.
Dopravní podnik také opraví koleje ve Vodičkově a Jindřišské ulici, kam se tramvaje vrátí na konci září. Se začátkem prázdnin se obyvatelé a návštěvníci Prahy musejí připravit i na další omezení tramvajové dopravy kvůli rekonstrukci tratí v ulici Dukelských hrdinů v Holešovicích a v Nádražní ulici na Smíchově.
Tramvaje v horní části Václavského náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Na náměstí přibude stromořadí a zvětší se prostor pro pěší na úkor aut.
V podzemí vznikne retenční nádrž na zachycení dešťové vody. Oprava se uskuteční podle projektu od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects, který vznikl v roce 2005.
Postup prací
Výstavba tramvajové trati začne tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici. DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Současně s tím začnou dělníci opravovat stropní desku stanice metra C Muzeum.
Brno by mělo být vzorem, říká šéf Klubu Za starou Prahu o stavbě tramvaje na Václavském náměstí
Číst článek
Při tom zaberou část severojižní magistrály, budou odstraňovat vozovku, podkladové a izolační vrstvy. Řidiči pojedou dvěma namísto třemi jízdními pruhy.
Mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková v sobotu uvedla, že práce začaly ve Vodičkově ulici, kde dělníci pracovali na vybudování takzvaného kaliforňana, což je dočasné kolejové obratiště sloužící k navracení tramvají do protisměru tam, kde není standardní točna. Dále začali ve Vodičkově s rozebíráním nynější trati.
Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město dokončilo. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.
Praha koupí budovu na Václavském náměstí za 3,5 miliardy korun od Komerční banky. Využijí ji úředníci
Číst článek
V ulici Dukelských hrdinů se budou měnit koleje a modernizovat trať od Strossmayerova náměstí k Výstavišti, práce tam potrvají do konce října.
Oprava tramvajové trati v Nádražní ulici v oblasti křižovatky s Bozděchovou ulicí skončí 11. července. V obou lokalitách pojedou tramvaje odklonem, náhradní autobusová doprava nebude zavedena.
Vzhledem k řadě stavebních akcí bude většina tramvajových linek v Praze v následujících týdnech jezdit po upravených trasách. „Pro vyhledání aktuálního spojení DPP cestujícím doporučuje využít on-line vyhledávače na webech dpp.cz, pid.cz nebo v aplikaci Lítačka,“ uvedl dopravce. Přehled letních uzavírek a změn tramvajových linek najdou na jeho webu.