Vláda rozhodne, zda dopravci budou platit mýto i na silnicích dalších tříd
Mýto jen na hlavních tazích, nebo prakticky na všech silnicích - tak rozdílné jsou návrhy nové mýtné koncepce, o které dnes bude rozhodovat vláda v demisi. Ani ministerstvo dopravy nedalo jasné doporučení, která z pěti variant je nejvýhodnější.
Podle resortu dopravy jde o strategické rozhodnutí, jestli má být mýto především zdrojem financí tak, jak je to ve většině evropských států, nebo sloužit k regulaci dopravy.
Na základě toho vypíše ministerstvo dopravy výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému. Smlouva s tím stávajícím podle mluvčího resortu Tomáše Neřolda vyprší v roce 2016.
„Musíme už co nejdříve nadefinovat, jak chceme, aby mýto vypadalo po roce 2016, abychom stihli v tomto termínu mít celý systém připraven na spuštění,“ říká Tomáš Neřold.
Jednotlivé varianty předpokládají, že rozsah mýta zůstane stejný, nebo se rozšíří o další hlavní tahy, či dokonce až na silnice druhých i třetích tříd. To dopravci považují za neekonomické.
„Je maximálně možné zpoplatnit ještě zhruba necelých 1000 kilometrů silnic první třídy, kde by náklady na výběr mýtného byly ještě o něco nižší a byl by z toho nějaký zisk,“ potvrzuje Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Bez ohledu na vládou zvolenou variantu předpokládá nový návrh mýtné koncepce zvýšení sazeb od roku 2016.