Hasiči stále nezlikvidovali požár u Hustopečí. Přečerpávají benzen, škody jdou do stamilionů
Hasiči stále neohlásili likvidaci ani lokalizaci požáru cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, důvodem je vysoce těkavá toxická látka, která v poškozených cisternách po páteční nehodě zůstává. Hasiči v pondělí pokračují v přečerpávání benzenu, pak musejí řešit odstranění ohořelých vagonů z kolejiště.
Hasiči stále nezlikvidovali požár u Hustopečí. Přečerpávají benzen, škody jdou do stamilionů
Zasahovat budou ještě několik dní, po odtažení havarovaných cisteren se bude moci začít se sanací, řekla v pondělí mluvčí hasičů Lucie Balážová. V pondělí v Hustopečích zasahuje stovka hasičů ze sedmnácti jednotek.
„Likvidace ani lokalizace požáru dosud nebyla ohlášena, důvodem je pohyb hasičů v tomto nebezpečném prostředí,“ uvedla mluvčí hasičů. Zdůraznila, že na místě stále existuje s ohledem na vlastnosti látky v poškozených cisternách například riziko výbuchu.
Rizika benzenu
Největším rizikem po úniku benzenu z havarovaných cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku je možný průnik do podzemních vod. Bez kyslíku a světla je tam tato toxická látka označovaná za karcinogen první třídy schopna přetrvat řadu let. Z povrchu se tato těkavá, hořlavá kapalina snadno odpařuje a působením kyslíku a UV záření se postupně, zhruba tři dny, odbourává, řekl v pondělí profesor z katedry organické chemie olomoucké Přírodovědecké fakulty Pavel Hradil.
Hasiči chemikálie z poškozených cisteren přečerpávali po celý víkend. „Dnes se bude v čerpání pokračovat. Musí se zlikvidovat i zbytky benzenu z velmi poškozených cisteren. Některé železniční cisterny se odvezou po kolejích, ty nejvíc poškozené se připraví na závěrečnou likvidaci,“ řekl v pondělí mluvčí drážních hasičů Martin Kavka.
Hasiči budou na místě zasahovat ještě dlouho, přečerpání toxické látky je jen jedním z kroků. „Vagony, které tam zbudou, budeme muset sundat z železničního svršku, posunout pryč a odstranit je, aby se mohla řešit půda a okolní vodní toky a začít sanovat,“ doplnila mluvčí hasičů.
Škoda na životním prostředí je odhadem sto milionů korun. Dalších přibližně 75 milionů korun je škoda na infrastruktuře, 50 milionů korun na vlakové soupravě, řekl v pondělí mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Chemička DEZA vyčíslila škody, které jí požár cisternového vlaku způsobil, na několik desítek milionů korun.
Přečerpání benzenu
Hasičům při práci pomáhá i speciální hasicí robot ze Slovenska, využívají také drony pro mapování místa – díky zobrazovacím metodám vidí hladiny benzenu, který zůstal v cisternách.
Zásah hasičů komplikují bezpečnostní podmínky, které musejí při práci s vysoce těkavou látkou dodržovat – pracují v protichemických speciálních oblecích a dýchací technice, vše se musí po jejich zásahu znovu dekontaminovat.
„Benzen se tam stále nachází, i v těch otevřených prasklých cisternách. Řeší se také, jakým způsobem se do některých poškozených cisteren dostaneme, abychom látku přečerpali. Některé z nich leží na boku a uvnitř tato látka stále je,“ doplnila Balážová.
Hasiči v pravidelných intervalech měří ovzduší, odebírají vzorky z vodních toků. Z preventivních důvodů také zabezpečili přilehlé rybníky pneumatickými ucpávkami proti případnému úniku chemikálie, blízký potok chrání sorpčními hady. Znečištěnou vodu odváží specializovaná firma, své kroky hasiči konzultují s orgány životního prostředí a s Povodím Moravy.
„Nebyly zaznamenány zvýšené limity znečištění ovzduší v obytné části obce Hustopeče nad Bečvou ani v sousedících obcích. Monitoring ovzduší probíhá pravidelně,“ informoval městys Hustopeče nad Bečvou na svých stránkách.
Obec doplnila, že v neděli byl na místo zásahu povolán hydrogeolog, který provedl základní zhodnocení a navržení rozsahu dekontaminace půdy. Informace o zásahu a doporučení ohledně omezeného větrání a pohybu venku mají na svých stránkách i další obce, a to i v sousedním Zlínském kraji.