Z Prahy na kladenské šrotiště. ‚Žabotlamy‘ mají za sebou poslední jízdu
Cesta posledních souprav řady 451 (tzv. žabotlamy) na šrotoviště v bývalém areálu Poldi Kladno. @Radiozurnal1 @CRozhlas pic.twitter.com/ctTZau8j2M
— Vojtěch Šrámek (@vojtech_sramek) June 5, 2019
Z Prahy ve sředu naposledy vyjely vlakové soupravy řady 451. Deset takzvaných žabotlamů (nebo pantografů) bylo odvezeno lokomotivou řady 750, zvanou brejlovec, z Prahy na šrotiště v Kladně.
V Praze žabotlamy projížděly trasu přes pražské hlavní nádraží a Vysočany, dále pokračovaly na Libeň a Smíchov a poté ven z hlavního města přes takzvaný Pražský Semmering, tedy po dvou viaduktech Prokopským údolím, kudy nikdy pravidelně nejezdily.
Po 13. hodině asi 200metrová souprava dorazila do Hostivic a svou jízdu zakončila v Kladně. Rozklad soupravy pak zajistí kladenský Kovošrot.
Poslední exempláře řady 451 zůstanou v Národním technickém muzeu v Chomutově a také v Šumperku pro takzvané nostalgické jízdy.
Žabotlamy vznikly v 60. letech 20. století. Svou dobu předběhly mimo jiné tím, že byly nízkopodlažní. A na sedačkách nechyběly ani omyvatelné potahy, řekl Radiožurnálu technik Zdeněk Bjaček.
České dráhy vyřadily tyto vlaky loni v létě po téměř 54 letech. V pravidelném provozu vyjely naposled 10. srpna 2018.