Ambice Zelené dohody v inovacích naplňovány nejsou. Je třeba ji vnímat jako příležitost, myslí si Fiala
Po čtyřech letech od vyhlášení nedokázala Zelená dohoda pro Evropu podle premiéra Petra Fialy (ODS) nasměrovat země EU k inovacím a proměnám ekonomiky. Je třeba příležitosti využít, uvedl v úterý na úvod konference o Zelené dohodě, udržitelnosti, energetice a dobrých příkladech v Česku, které se účastnila i šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Ocenila podíl českého předsednictví v Radě EU na schvalování balíku Fit for 55.
Zatímco cíle Zelené dohody se podle Fialy plní z hlediska změny odpovědného života a chování k životnímu prostředí, ambice v inovacích naplňovány nejsou. Pokud se to nepodaří zajistit, hrozí podle premiéra, že mnoho lidí bude plán dál odmítat.
Česká ekonomika je na křižovatce. Největší šance k její proměně je Green Deal, míní Juchelka
Číst článek
„Green Deal rezonuje stále silněji a jeho obsah se zařadí ke klíčovým tématům,“ uvedl Fiala s tím, že v příštím roce bude zřejmě v řadě zemí důležitým tématem evropských voleb. Naplňování dohody je podle premiéra realitou a je třeba se snažit zajistit její ambice tak, aby se dosáhlo maximálních příležitostí.
Bez inovací podle Fialy Evropě hrozí, že bude brzo přispívat k cizí prosperitě. Název Starý kontinent by v globální ekonomice mohl nabýt nového významu, řekl. Reakce na vývoj musí být uměřená a promyšlená. Jak vzor pro spolupráci v Evropě, který vedl k dobrému výsledku, jmenoval reakci na energetickou krizi v minulém roce a pomoc Ukrajině.
Emisní norma Euro 7
Takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) je pro šéfku Evropské komise prioritou od jejího nástupu do funkce v roce 2019. Boj s klimatickými změnami tehdy označila za existenční otázku, která si žádá okamžité řešení.
Dohoda se týká přechodu EU k obnovitelným zdrojům energií, jejímž základem je sada klimatických norem označovaná jako Fit for 55. Dalším krokem Evropské komise má být otevření diskuse o snížení emisí skleníkových plynů do roku 2040. Ten by měla EK představit v první polovině příštího roku. Podle Fialy je třeba ho prodiskutovat.
Ministři schválili normu Euro 7. ‚Emise zůstanou na úrovni Euro 6, prodlouží se i lhůty,‘ říká Kupka
Číst článek
V souvislosti s pozicí Česka v jednáních o evropské budoucnosti Fiala zmínil i aktuální kompromis v jednáních o podobě nové emisní normy Euro 7. Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost dokument schválili v pondělí a český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyjednaný kompromis označil za velký úspěch.
Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy.
K českým podnikatelům, kterým je konference určena, Fiala směřoval výzvu k zapojení se do strategických změn. Zmínil nedávno formulované ambice vlády podporovat rozvoj infrastruktury, jaderné energetiky, těžby a využívání lithia, čipů a trendů v informačních technologiích.
Role českého předsednictví
Na konferenci Hospodářských novin Green Deal Summit v Praze vystoupila také předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Ocenila podíl českého předsednictví v Radě EU na schvalování balíku klimatických norem Fit for 55. S klimatickou Zelenou dohodou stojí podle ní Evropa na české straně.
Czechia has everything it needs to become a 🇪🇺 leader in the clean economy
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) September 26, 2023
The EU is investing in turning Czechia's coal regions into hydrogen valleys. This will create thousands of jobs.
This is what the #EUGreenDeal, our growth strategy, is all about↓ https://t.co/iZxQ563M93
Evropské firmy jsou připravené inovovat, potřebují ale předvídatelné prostředí, aby mohly do novinek investovat. Zelená dohoda podle ní takovou předvídatelnost zajišťuje.
„Za vašeho předsednictví v Evropské unii jste sehráli klíčovou roli ve schválení Fit for 55, což je hlavní pilíř Green Dealu,“ uvedla v úterý von der Leyenová. Na legislativu podle ní čekaly evropské firmy, aby dostaly jasný směr, kterým se mají vydat.
Ekologické aktivity Čechů
„Evropské podniky vyvíjejí nové nápady a řešení. Co potřebují zvýšit, je předvídatelnost plánování svých investic. Jasnou trasu, která udává směr jízdy. A to je přesně to, co přináší Zelená dohoda,“ dodala.
Šéfka komise zmínila několik českých podniků a jejich ekologické aktivity. Ocenila zavedení prvního autobusu poháněného vodíkem od společnosti Škoda na pražské lince 170, ale také představení prototypu nákladního automobilu Tatra s pohonem na vodík. Ten by se mohl začít v Kopřivnici na Novojičínsku testovat na podzim a do výroby se dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026.
Klimatických plánů se podle šéfky komise nemusí obávat ani obyvatelé českých regionů zaměřených na těžbu uhlí. „Vím, že v uhelném sektoru pracují tisíce lidí. Proto jsme v rámci Zelené dohody stanovili jako nejvyšší prioritu investice do těchto regionů,“ zdůraznila.