Zeman jmenoval bývalého šéfa Skansky Dana Ťoka ministrem dopravy
Prezident Miloš Zeman na Pražském hradě jmenoval Dana Ťoka ministrem dopravy. Kandidáta hnutí ANO odpoledne do úřadu uvede premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD. 55letý Ťok dosud působil jako šéf stavební firmy Skanska, čelí proto kritice kvůli možnému střetu zájmů. On sám to odmítá, v nové funkci prý naopak bude moci využít získané zkušenosti.
Prezident při jmenování upozornil na krátkou životnost ministrů dopravy. Za posledních 6 let se v čele resortu dopravy vystřídalo 10 ministrů.
„Tato tragická bilance znamená, že průměrná životnost ministra dopravy je o něco více než půl roku. Díky tomu se u nás nestaví téměř žádné dálnice a výrazně se opožďují další úseky dopravní infrastruktury,“ prohlásil Miloš Zeman. Novému ministrovi popřál, aby ve funkci vydržel déle.
O úkolech nového ministra dopravy Dana Ťoka mluvil bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS a František Lehovec z fakulty dopravní ČVUT
K podpoře Andreje Babiše a hnutí ANO se Dan Ťok přihlásil už v roce 2011. Tehdy ji podmínil tím, že se iniciativa nezmění v politickou stranu. Jako šéf stavební firmy Skanska chtěl zůstat nestranný a mimo politiku.
Letos ale začal hlasitě kritizovat chod ministerstva dopravy. Vadilo mu, že se vedení resortu příliš rychle střídá, stejně jako šéfové klíčové organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Teď to má šanci sám napravit. Čelí ale kritice, že je ve střetu zájmů.
„Média hlídají každého politika a jeho kroky. Jakékoli podezření střetu zájmů u něj bude bráno daleko vážněji než u kohokoliv jiného,“ namítá ministr vnitra Milan Chovanec z ČSSD. Myslí si, že Ťokova minulost nebude problém. „Nechci soudit toho člověka před tím, než nastoupí,“ dodává.
Podobně to vidí také další lidé, které Andrej Babiš pro spolupráci s hnutím ANO získal, například europoslanec Pavel Telička. „Nedělejme si iluze, že politici, kteří nemají střet zájmů, jsou snad v situaci, kdy si můžeme být jisti, že svého postavení nezneužívají,“ uvažuje.
Stanjura střet zájmů nevidí, Laudát ano
Klidný je i bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. „Střet zájmů nevidím. Pan Ťok byl najatým manažerem, nebyl vlastníkem. Předpokládám, že si to ohlídá, že v tom problém nebude,“ říká.
„Veřejnost mnohdy neví, že zadavatelem zakázek není ministerstvo dopravy, ale podřízené organizace – třeba ŘSD, SŽDC. Nemyslím si, že by přímo pan ministr rozhodoval o nějaké zakázce pro firmu, ve které kdysi působil,“ míní Stanjura.
Někteří další opoziční politici ovšem u Ťoka střet zájmu vidí. „Z resortu dopravy, kde se celkem orientuji, to nepamatuji,“ říká místopředseda sněmovního hospodářského výboru František Laudát z TOP 09.
Chce uplatnit zkušenosti
Dan Ťok se chce podezření ze střetu zájmů bránit třeba výběrem kvalitního týmu. „Nechci do odborných pozic nikoho ze Skansky, ale rád bych si přivedl spolupracovníky, kterým věřím a u kterých jsem přesvědčen, že tomu oboru pomůžou,“ upozorňuje.
Předtím Ťok působil ve strojírenství. Prošel si řadou profesí od konstruktéra přes projektového manažera až po generálního ředitele Skansky. Působil také v Americké obchodní komoře, kde vedl platformu za transparentní veřejné zakázky. Postu v komoře se kvůli nové funkci nedávno vzdal.
Právě zkušenosti z předchozích zaměstnání prý Ťokovi umožní, aby se v ministerském křesle rychle zorientoval.
„Zaprvé, chod Ředitelství silnic a dálnic – zajistit, aby začali pořádně pracovat, abychom byli schopni dokončit modernizaci dálnice D1 v co možná nejkratším termínu a způsobem, který by co možná nejméně obtěžoval řidiče,“ popsal Ťok své priority.
Hlavní je prý ŘSD
Úkolů ale bude mít víc. Ty základní vyplývají z otázek, které dal Ťokovi premiér Sobotka, ještě než ho schválil za člena vlády. Ptal se ho, jak vyřeší legislativní skluz resortu, jaký má názor na osud mýta v Česku nebo co chystá s železniční dopravou. Ťok svými odpověďmi Sobotku přesvědčil.
• stabilizace ŘSD
• výstavba dálnic – např. D11 a od Hradce Králové na Polsko nebo jihočeské části D3
• výstavba železnic – spojení pražského letiště a Masarykova nádraží, příprava rychlostního koridoru do Německa
• výběrové řízení na provozovatele elektronického mýta po roce 2016
„Na základě toho, že jsme si ujasnili priority, jsem se rozhodl navrhnout jmenování pana Dana Ťoka novým ministrem dopravy. Vycházím z toho, že se v minulosti angažoval v boji proti korupci a v rámci podpory transparentních veřejných zakázek,“ vysvětlil premiér.
Podle vládních kolegů by se Ťok ovšem měl nejdříve zaměřit na neuspokojivou situaci v Ředitelství silnic a dálnic.
„ŘSD byla oblastí, která dlouhodobě nefunguje, nemá své vedení, nemá svého ředitele. Tam je potřeba vybrat manažera, který bude schopen řešit nejenom D47, ale i ostatní stavby v rámci republiky,“ má jasno ministr Chovanec.
Personální doplnění klíčové instituce považuje za prioritu také opozice. „Aby našel další nové odborníky, protože je tam problém s extrémně nízkými platy, které jsou směšné v porovnání s platy pracovníků stavebních firem,“ zdůrazňuje Laudát.