Evropská komise spouští informační kampaň o právech spotřebitelů
Evropská komise chce víc propagovat práva spotřebitelů. Rozjíždí v této souvislosti v Česku dvě informační kampaně. Zaměřené jsou jak na práva při nákupu zboží, tak na úskalí spotřebitelských úvěrů. Obě kampaně představila v Praze Věra Jourová, komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů.
Kampaň zaměřená na spotřebitelské úvěry má zvýšit povědomí občanů o právech, která jim dávají evropské předpisy při využívání těchto úvěrů ve všech členských státech EU. Jde především o právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, na předčasné splacení úvěru a na takzvané předsmluvní informace.
Podle eurokomisařky Věry Jourové mnozí lidé v Česku nemají při sjednávání spotřebitelského úvěru dostatečný přehled o tom, k čemu se zavazují.
„Je nutné se podívat, kolik vás to bude opravdu stát. Protože není to jen ta samotná částka, ale jsou tam i další náklady. O tom právě hovoří sazba RPSN, která je někdy psaná malým písmem. V České republice je zaúvěrovanost na hlavu přes 20 tisíc,“ upozorňuje Jourová.
Druhá informační kampaň se týká spotřebitelských práv při nákupu zboží. Mezi ně patří nárok na vrácení zboží zakoupeného online do 14 dnů nebo na výměnu a opravu vadného výrobku. Kampaň varuje i před klamavou reklamou.
„Klamavá reklama je jedním z nešvarů, které způsobují, že spotřebitelé si koupí něco, co nechtěli. Například v cestovním ruchu hotel s výhledem na moře a pak se koukáte do zadního traktu a páchne vám tam výpar z kuchyně,“ popisuje Jourová.
Kampaň o spotřebitelských právech při nakupování již úspěšně proběhla v některých členských státech EU. Ukazuje nejen typické situace související s nákupem zboží, ale představuje i kroky k nápravě, které mohou spotřebitelé učinit na základě předpisů platných v celé Evropské unii.
Kampaň nabízí i návod nejen pro nakupování v obchodech České republice, ale i rady při problémech souvisejících s nakupováním z jiného členského státu EU přes internet.