Vyšetřování pádu letadla u Moskvy: piloti zřejmě zapomněli zapnout odmrazování snímačů rychlosti
Pád letounu An-148 u Moskvy, který si v neděli vyžádal 71 obětí, s největší pravděpodobností způsobila chyba pilotů, kteří zapomněli zapnout vytápění pro odmrazování snímačů rychlosti. Chybné údaje poté vedly k pádu. Podle agentury AP se tento scénář uvádí v předběžném závěru, k němuž na základě informací z černé skříňky a analýzy obdobných havárií dospěl Mezistátní letecký výbor (MAK). Ten v postsovětských státech vyšetřuje letecké katastrofy.
„Předběžná analýza zaznamenaných údajů, stejně jako analýza analogických případů z minulosti, umožňuje předpokládat, že faktorem, který vedl k vývoji mimořádné letové situace, se mohly stát nepřesné údaje o rychlosti letu zobrazené na přístrojích v pilotní kabině,“ uvedl MAK. Tyto chybné údaje podle něj souvisely se zamrznutím snímačů, protože systém jejich vyhřívání byl vypnutý.
Poblíž Moskvy se krátce po startu zřítilo dopravní letadlo, nikdo ze 71 lidí na palubě nepřežil
Číst článek
Dosavadní závěry naznačují, že piloti před startem nezapnuli systém vytápění snímačů. Po vzletu přepnuli řízení stroje na autopilota, ale řízení převzali zpět, když viděli rozdílné údaje o rychlosti: podle údajů z jednoho snímače rychlost stoupala, podle druhého klesala, takže posádka ztratila přehled o situaci.
Letoun An-148 Saratovských aerolinií se zřítil v neděli 11. února šest minut po startu z moskevského letiště Domodědovo. Zahynulo 65 cestujících a šest členů posádky.
Záznam z dvou černých skříněk začali zkoumat ruští experti v úterý. Veškerá data uložená v černých skříňkách se zachovala a je možné je dešifrovat, uvedla s odvoláním na výbor MAK agentura Interfax.
Letoun An-148 byl ve své době označován za příklad ukrajinsko-ruské průmyslové spolupráce, po anexi Krymu a vzpouře proruských separatistů na Donbasu ale výrobní kooperace skončila.