Obuvník ze Sexu ve městě Blahnik vyhrál dlouholetý soud o ochrannou známku, smí vstoupit na čínský trh
Dvaadvacet let trvala právní bitva módního návrháře Manola Blahnika o vstup na čínský trh. Slavný obuvník tam doposud neměl na své jméno registrovanou ochrannou známku, vlastnil a využíval ji totiž někdo jiný. Značka Manola Blahnika není první nadnárodní firmou, která se v Číně musela přít o své místo s plagiátory.
Skalní fanoušci amerického seriálu Sex ve městě si nejednou položili otázku, kolik má jeho hlavní postava Carrie Bradshaw párů bot. Nejsou to jednoduché počty. Newyorská spisovatelka v téměř každém dvacetiminutovém díle převlékne obuv hned několikrát a svou sbírku neustále rozšiřuje.
Když se Eva Herzigová svléká ze zvířecího kostýmu, je ideálem české krásy, říká Manolo Blahnik
Číst článek
Milovníci seriálu se tak dokáží shodnout na tom, že párů luxusních bot bude určitě přes sto. Zcela bez váhání ale jistě odpoví na otázku, jaká módní značka v jejím botníku převažuje – Manolo Blahnik.
O tom, že postava módní ikony Carrie Bradshaw pomohla španělskému obuvníkovi na cestě mezi nejvyhledávanější designéry, není pochyb. Jeho sláva tak stejně jako popularita seriálu rostla okolo roku 2000.
A právě tehdy si obchodník Fang Jü-čou zaregistroval v Číně ochrannou známku na jméno Manolo Blahnik a prodej bot mohl začít. Módní dům se proti těmto krokům ohradil a žádal neúspěšně o změnu majitele ochranné známky.
V Číně platí pravidlo „first to file“ - kdo první požádá o registraci, ten ji také získá nehledě na to, zdali už pod stejným názvem někdo globálně působí.
Signál pro další módní značky
Týmu Blahnika trvalo přes dvacet let, než u čínských soudů různých instancí dokázal, že je úspěšnou, důvěryhodnou a populární značkou. Až letos našel tým pochopení u Nejvyššího čínského soudu, který mu svým verdiktem otevřel dveře na tamní módní trh.
Kristina Blahniková, generální ředitelka značky a také neteř 79letého návrháře popsala deníku Financial times, že jí dobré zprávy z čínské justice vehnaly slzy do očí. Absenci na čínském trhu prý vnímala jako obrovské mezery v jejich podnikání.
Italský módní dům Versace změní majitele. Za 1,8 miliardy eur ho kupuje Michael Kors
Číst článek
To, že vstup na čínský trh bude pro Manola Blahnika jistě výnosný tah, je nezpochybnitelné. Verdikt, který nad ním Nejvyšší soud vynesl, ale znamená slibný signál i pro další světoznámé značky, které bojují s obdobnými překážkami.
V loňském roce slavila podobné vítězství americká sportovní značka New Balance, která se soudila s čínskou lokální firmou za používání jejího loga, stejně graficky upraveného písmene N.
Bývalý hráč NBA Michael Jordan zase uspěl v žalobě proti výrobci čínského sportovního oblečení za to, že v překladu používal Jordanovo jméno a vyvolával tím dojem, že jde o značku slavného basketbalisty.
V soudním sporu proti čínskému výrobci pánských obleků se stejným názvem v čínštině se naopak už od roku 1997 nedaří právníkům francouzské luxusní společnosti Hermès. Přesto ale může současný módní svět vnímat úspěch značky španělského obuvníka s českými kořeny jako teoretický přelomový precedens.