Námořní turismus v Chorvatsku brzdí krize. Majitelé přístavů vnímají vstup do EU rozpačitě

Vstup Chorvatska do Evropské unie zatím nepřináší žádné oživení v cestovním ruchu. Platí to i pro jachting. Majitelé marin pociťují ze vstupu do EU spíše nevýhody.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V létě míří na Korčulu tisíce turistů

V létě míří na Korčulu tisíce turistů | Foto: Martin Dorazín | Zdroj: Český rozhlas

Chorvatskému námořnímu turismu přinese vstup do Evropské unie nový růst. Tak psaly noviny Poslovi dnevnik.

Pohled do chorvatských marin teď ukazuje něco jiného.

„To, co vidím tady v marině za poslední dva měsíce, to je propad zhruba o 30 procent oproti tomu, jak situace vypadala minulý rok. Kvůli Evropské unii a zavedeným vízům jsme přišli například o část ruské klientely,“ říká Tomislav Kundit, ředitel mariny Vlaška v Milně na ostrově Brač.

Milna je na Brači v zátoce kousek od místa zvaného Splitská brána. V Milně může být celkem uvázáno na 200 jachet. Výhody vstupu do Evropské unie na sebe nechávají čekat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O námořní turismus se v dalmatských přístavech zajímal letní zpravodaj Českého rozhlasu Martin Ježek

„Když vpluje cizí jachta, musí si pořídit roční vinětu. Stále se musí odevzdávat seznamy posádek. Zatím je oproti stavu před vstupem všechno stejné. Uvidíme, co se změní a kdy,“ dodává Kundit.

Nový zákon by měl být podle neoficiálních informací na podzim. Mnoho majitelů jachet využilo možnost převést svou loď pod chorvatskou vlajku těsně před rozšířením Evropské unie. Jen ve Splitu to bylo 80 plavidel. Přechodně se totiž platila DPH jen 5 procent a zvýhodněné clo, což byly atraktivní podmínky.

Mnohá očekávání od Evropské unie mají i v marině Kaštela nedaleko Splitu. „Umožní nám to být ještě otevřenější našim hostům, zjednodušil se vstup do Chorvatska a bude méně papírování,“ myslí si Smiljana Mirad, vedoucí klientského servisu v marině Kaštela.

Českých vlastníků jachet je tu však jen několik. Aby se mohl námořní turismus rozvíjet, potřebuje Chorvatsko infrastrukturu. A to především v době, kdy otevře ostatním členským zemím Evropské unie svůj námořní prostor.

„Tak, jak existuje národní program budování jachetních marin, musí se vytvořit i strategie rozšiřování přístavů. Až přijdou i cizí společnosti, zjistíme, že bude velký nedostatek pro servis lodí,“ varuje dlouholetý námořník z města Omiš a vlastník lodi Karos Jozo Baučič.

Kapitán Baučič se konkurence však nebojí. Kdo sem přijde podnikat, musí se naučit znát zdejší složitý terén. A místní námořníci budou mít vždy navrch.

Simona Bartošová, Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme