Předváděcí akce zaměřené na seniory byly problémem i v Polsku či Maďarsku
Předváděcí akce různých výrobků a služeb, zaměřené hlavně na seniory, dobře znají i lidé v Polsku nebo Maďarsku. Doby jejich největší „slávy“ už jsou sice pryč, řada lidí ale s následky podepsaných smluv na „výhodné“ zboží bojuje dodnes.
Polsko už má boom předváděcích akcí pro důchodce za sebou. Manipulativní prodej předražených výrobků byl u našich severních sousedů populární zhruba před sedmi lety.
Speciální hrnce, zázračné deky nebo výkonné vysavače kupovali Poláci na prezentačních akcích za astronomické ceny hlavně na zájezdech do oblíbených poutních míst v Polsku.
Většina zákazníků u prodejců pochybného zboží tak byli hlavně důchodci. Na obranu před agresivním chováním obchodníků vznikla například i kampaň „Schovej babičce pozvánku“.
Řada právníků dodnes radí zdarma podvedeným seniorům. Poláci se však poučili a hromadné předváděcí akce jsou už spíše výjimkou. Nejčastěji dnes firmy zvou k výhodné koupi svých výrobků pomocí telefonu.
ČOI uvalila rekordní pokutu na firmu za reklamní akce pro důchodce
Číst článek
V Maďarsku zatím inspekce proti prodejcům dokáže zakročit málokdy – kupní smlouvy totiž lidé podepisují dobrovolně. Daňový a celní úřad ale může kontrolovat pracovní smlouvy prodejců a organizátorů.
Nejvíce se v Maďarsku v uplynulých týdnech mluvilo o důchodkyni z města Kiskunfélegyháza, které dluhy narostly v přepočtu na 130 tisíc korun. I ji pozvali na nevinnou prezentaci zboží, kde blíže neurčená finanční společnost s českým pozadím hned nabídla vysoký úvěr na nákupy prezentovaného zboží.
Nehledě na to, že zboží bylo nekvalitní, peníze musí nyní splácet, protože soud vyřkl verdikt, že ženu nikdo nenutil příslušnou smlouvu podepisovat.
Naposledy v dubnu daňový úřad vyměřil pokutu firmě, která prezentovala matrace jako zdravotnické prostředky – ale pouze proto, že prezentátoři neměli v pořádku pracovní povolení.