Krize na Šrí Lance se zhoršuje. Pohonné hmoty smí tankovat jen policie, záchranáři a zásobování
Šrí Lanka čelí největší ekonomické krizi ve svých dějinách. Nafta a benzin jsou určeny jenom pro policii, záchranné složky a nezbytné zásobování. K tomu jsou zavřené školy, továrny a zazněla naléhavá žádost úřadu, aby lidé pracovali z domova. Tak vypadá v těchto dnech někdejší turistický ráj.
Ostrovní stát se potýká s kritickým nedostatkem nafty a benzinu, ale také stolního oleje, toaletního papíru a také potravin. Stále častěji mají lidé elektřinu k dispozici jenom několik hodin denně. To těžce poškozuje dva nejdůležitější sektory země – textilní výrobu a potravinářství.
Šrí Lanku dlouhodobě sráží v podstatě dva hlavní problémy. Za prvé je to velká míra korupce na vládních postech a s tím spojené masivní, ale pro stát nevýhodné zakázky, a za druhé nemilosrdné splátky úroků z obřího státního dluhu všem zahraničním věřitelům. Těmi největšími jsou Čína a Indie.
Pákistán vyzval obyvatele, aby pili méně čaje. Vláda tak chce překonat ekonomickou krizi
Číst článek
Řešení situace
Šrí Lanská vláda se krizi snaží řešit různými způsoby. Do Ruska už ze Šrí Lanky odletěli dva vysoce postavení vyjednavači s cílem domluvit se na dodávkách ruské ropy, pokud jim Rusové dají výraznou slevu. To je vzhledem k současné situaci velmi pravděpodobné.
600 milionů dolarů už půjčila Šrí Lance Světová banka na nákup léků. Tři miliardy dolarů pravděpodobně brzy pošle Mezinárodní měnový fond. Další mimořádné dodávky ropy na ostrov posílá například Indie.
Srílanská vláda otevřeně říká, že vlastními silami si s touto krizí neporadí. Jako prvotní příčinu problému označuje pandemii nemoci covid-19.
Rodinný klan přivedl Šrí Lanku na pokraj krachu. Chybí potraviny i benzin, zemí zmítá násilí
Číst článek
Další krize?
Šrí Lanka ale zřejmě není jediná země, která se bude muset vypořádat s krizí. Světová banka a Mezinárodní měnový fond varují, že další zemi, kterou čeká podobný scénář, bude Laos.
Ten totiž svírá obrovský zahraniční dluh. Podle Světové banky dosahuje hodnoty bezmála 15 miliard dolarů, což je sice třikrát méně, než jaký má Šrí Lanka, nicméně pořád je to skoro 80 procent ročního HDP celého státu.
Nejtěžším břemenem je přitom splátka zahraničního dluhu za stavbu moderní 1000 km dlouhé železnice z hlavního města Vientiane do čínského Kchun-mingu. Ta stála Laos skoro šest miliard dolarů. Nyní na ní ale chybějí turisté a velkoobjemové přepravní zakázky.
Čína už si navíc jako zástavu za pozdní splácení dluhů vzala část laoské elektrické rozvodné sítě. Laos má stejné problémy jako Šrí Lanka – chybí tam pohonné hmoty a stát nemá peníze na jejich nákup. Velmi rychle také oslabuje laoský kip – měna státu.