Pro ukrajinské vojáky jsou důležitá i obyčejná ojetá auta. Český spolek Neohnutí jich dodal už přes 60
Ukrajinští vojáci a humanitární pracovníci potřebují kromě štěstí také dopravní prostředky, ale nejde jen o obrněná vozidla nebo transportéry. Velká poptávka je po obyčejných ojetých autech, která jsou důležitá pro dopravu na frontu a zásobování. A v tom Ukrajincům pomáhají i čeští dobrovolníci a jejich organizace.
Blížíme se k Vuhledaru a na obzoru jsou první rozstřílené ohořelé paneláky. Tentokrát jsme museli zvolit trochu jinou cestu, která je sice bezpečná, ale už se dá projet jen speciálním autem. Jde o dar od organizace Team 4 Ukraine.
Auto bylo zapotřebí posílit a vylepšit, aby se tato silnice dala projet. Jsou v ní totiž jámy, přes které by se normální auto nedostalo. Kousek od nich leží část rakety.
Vhodná auta s vysokou průjezdností nejsou důležitá jen pro nás, ale i pro vojáky. Dalších šest aut dodala ukrajinským vojákům česká organizace Neohnutí. Sem na východní Ukrajinu je se svými kamarády v maskáčích dovezl Jura Stepko, který jinak spolupracuje i s českou organizací Koridor UA
„Myslím si, že už je to víc než šedesát aut, která jsme s pomocí spolku Neohnutí z Česka přivezli,“ popisuje Jura. Na západní Ukrajině musí se svými kamarády darovaná auta upravit pro válečné podmínky.
Ruská obrana nad Bělgorodskou oblastí sestřelila dva drony vyslané z Ukrajiny, tvrdí Kreml
Číst článek
„Mnoho z nich už vzalo za své, protože je někde buď rozstříleli, nebo už zkrátka v extrémních podmínkách zóny válečných operací dosloužila. Proto cítíme obrovskou vděčnost. A teď dokonce ani nestíháme všechna ta auta z Čech odebírat, protože Ukrajina je velká země a to logistické rameno je celkem dlouhé,“ vysvětluje.
„Necháváme je přelakovat maskovacím pixelovým nátěrem a pak je vezeme vojákům. Nemusí to být jen offroady. V Evropě jich ubývá a jejich provoz i údržba jsou dost drahé. Úplně stačí normální auta – potřebujeme je pro cesty do obchodu, k plnění nějakých štábních úkolů, nebo prostě k převozu vojáků z jednoho místa dislokace na druhé,“ říká.
„Stálou základnu máme v Mukačevu na západní Ukrajině, ale náš prapor zaujal obranné pozice až na východě u Kupjansku. Musíme být mobilní, ale brát auta z fronty není možné. Potřebujeme proto auta, která bez potíží ujedou ty dva tisíce kilometrů – tam a zpátky. A cesty u nás místy fakt nejsou ideální,“ uvádí konkrétní příklad z jeho jednotky.
„Děkuju ještě jednou Čechům, kteří nám s auty pomáhají – každý, jak může. Jeden dědeček nám daroval starou felicii, jiný člověk Audi quattro,“ zdůrazňuje Jura.
Auto jako humanitní štáb
Dalším výrazným a významným pomocníkem v této partě je hasičské iveco, které už na Ukrajině jezdí delší dobu. Organizace Koridor UA je nejprve dodala do Chersonské oblasti a toto iveco teď nastupuje do služby v oblasti Charkovské.
Válečná situace je pro některé už normální, popisuje atmosféru v Kyjevě první dáma Eva Pavlová
Číst článek
„Má prodlouženou kabinu pro posádku a dvě plnohodnotná lůžka. Funguje jako humanitární štáb,“ přibližuje Jura.
„Je vybavené tekoucí vodou, umyvadlem, vyhřívanou podlahou a zvětšenou palivovou nádrží. Uvnitř se dají rozložit stoly a vznikne normální kancelář. Elektřinu dodávají solární panely na střeše a až si pořídíme starlink, budeme tu mít i wi-fi. Tohle auto nás fakt tahá z bryndy,“ dodává.
Výborně se do terénu bude hodit i Lada NIVA, která se jako královna veze na návěsu a dočasně slouží jako domek pro tři koťata.
„Dali nám je kamarádi na západní Ukrajině a řekli, že to jsou bojoví kocouři. Máme je věnovat třeba děvčatům na frontě nebo i chlapcům, kterým je smutno a jsou ve stresu. Tak jim vezeme tenhle ‚antistres‘,“ uzavírá Jura.