Vyšetřovatelé katastrofy u Jaroslavli po roce obvinili člena vedení Jak-servisu

Za loňskou tragickou havárii ruského letadla s hokejisty Jaroslavli na palubě může vedení letecké společnosti Jak-servis. Po roce od nehody k tomu dospěli ruští vyšetřovatelé a obvinili náměstka ředitele aerolinek Vadima Timofějeva. Hrozí mu až sedm let vězení.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trosky havarovaného letounu Jak-42

Trosky havarovaného letounu Jak-42 | Zdroj: ČTK

Náměstek Timofějev odpovídal za výcvik, kvalifikaci, kontrolu a harmonogram posádek.

V rozporu s tím podle vyšetřovatelů schválil start letadla s piloty, kteří ještě nezískali povolení k samostatným letům.

Kapitán měl zfalšovaný certifikát a druhý pilot neprošel přeškolením na letoun Jak-42.

Vyšetřování vedené Mezistátním leteckým výborem skončilo loni v listopadu oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu. Posádka prý nebyla dostatečně přeškolena a jeden z pilotů byl pod vlivem léku, který je s řízením letadel neslučitelný. Podle zprávy ruské prokuratury chyboval i letištní personál.

Obviněný řádně nedohlížel ani na profesní přípravu posádky. Ze školení ji pravidelně odvolával k letům, ačkoli si byl vědom, že ještě nebyla dostatečně vycvičena.

Piloti se měli školit i mezi 5. a 17. zářím loňského roku, místo toho však 7. září nastoupili do kabiny letadla, kterým cestoval tým Lokomotivu do Minska k prvnímu zápasu v uplynulé sezony KHL. Kdyby Timofejev své povinnosti řádně plnil, nemuselo dojít ke katastrofě, míní vyšetřovatelé.

V troskách letadla zahynulo před rokem 44 lidí, převážně hokejistů a funkcionářů klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně tří Čechů - Josefa Vašíčka, Jana Marka a Karla Rachůnka. Stroj havaroval krátce po startu, kdy pilot místo akcelerace omylem začal brzdit.

Úřady dva týdny po nehodě odebraly společnosti Jak-servis licenci a pozastavily také provoz desítky dalších letounů Jak-42 ve službách různých firem. Bývalý přepravce Lokomotivu se však podle ruských médií z minulého měsíce vrátil na trh, jen změnil název na Etalon.

Martin Dorazín, Zdenka Turková, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme