W. A. Mozart a Brusel

Jednoho pošmourného říjnového odpoledne roku 1763 dorazil do Bruselu kočár s nepočetnou německy mluvící rodinou - otec, matka syn a dcera se ubytovali v elegantním Hotel d´Angleterre a otec se hned vyrazil ucházet o audienci u tehdejšího rakouského guvernéra - Karla Lotrinského.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fragment partitury Mozartova Dona Giovanniho

Fragment partitury Mozartova Dona Giovanniho | Zdroj: ČTK

Území dnešní Belgie totiž spravovala jeho prostřednictvím habsburská panovnice Marie Terezie a zmíněná rodinka - jinak z rakouského Salcburku - vlastně přijela do zastrčeného koutu své vlasti.

Otec jménem Leopold doufal, že se mu v Bruselu podaří najít v Karlu Lotrinském patrona (dnes bychom řekli spíš sponzora), který finančně podpoří jeho muzikální rodinu - především tehdy sedmiletého Wolfganga a dvanáctiletou Nannerl.

Ano. Byli to Mozartovi a v Bruselu se zastavovali spíš náhodou. Směřovali k vyšším metám - do Paříže a Londýna. Guvernérovi dolních zemí Karlu Lotrinskému, proslulému zálibou v lovu, dobrém jídle a vínu, trvalo nejdřív tři týdny, než si na ně našel čas. Pak si od Mozarta otce vynutil slib, že neodjedou z Bruselu, dokud mu nezahrají na koncertě, aby na to vzápětí zapomněl. Týdny plynuly a Mozartovi v Bruselu takříkajíc zabíjeli volný čas seznamováním s místními umělci a honorací.

Ale nebyla to zřejmě inspirativní, natožpak nezapomenutelná setkání. Nenavázali žádná trvalá přátelství a ani dárky, které Mozartovi od hostitelů dostávali je moc netěšily - aspoň Leopold si poznamenal, že půjde-li to takhle dál, budou si brzy moct otevřít obchod s tabatěrkami na šňupací tabák a jinými tretkami.

Vcelku se dá prostě říct, že na Mozartovi Belgie příliš velký dojem neudělala - snad jen Velké náměstí v Bruselu svou činorodou atmosférou a bazilika Svatého Michaela zvoněním. V dopisech svému příteli Lorenzovi Hagenauerovi se ale Mozart otec zmiňuje spíš o negativních stánkách jejich pobytu. Například o tom, jak se jim cestou z Liege polámal kočár a oni museli počkat na opravu v zájezdním hostinci. Do místnosti volně vcházela a pak z ní zase odcházela prasata, polévku a maso dostávali z obrovského kotle pro všechny a Leopold Mozart přirovnal výjev k dílům starých holandských mistrů - což v té době mohlo znamenat jediné: v jeho očích to byl prostě zážitek jako z minulého století. Postěžoval si také, že se Belgičané chovají k cizincům neuvěřitelně hrubě a oberou je kde mohou.

Velký dojem ale zjevně neudělali ani Mozartovi na Belgičany - o jejich pobytu se kromě zmíněných dopisů otce Leopolda nedochovala žádná oficiální zmínka. I bruselské operní a koncertní scény objevovaly Mozartovu hudbu dlouho po jeho smrti mnohem později, než jinde v Evropě.

Dnes už je všechno jinak - i zde v Belgii se připravuje mnoho akcí připomínajících 250. výročí narození génia. Wolfgang Amadeus by už dnes mohl směle říct nejen mí Pražané, ale i mí Bruselané mi rozumějí! A co se toho neurvalého chování k cizincům týče, na které si stěžoval Wolfgangův otec, to už dnes samozřejmě vůbec (ale opravdu vůbec!) není pravda.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme