Musk Čechy zatím nerozhodil. Prodeje Tesly se v Česku drží, jinde v Evropě jsou propady enormní
- Elektroaut Tesla v Česku za duben přibylo 170, jen o něco méně než loni. Naproti tomu v řadě evropských zemí ukazují čísla z prodeje meziročně rapidní propad.
- Odborníci poukazují, že za vývojem není jedna příčina. Jde o směsici politického angažmá šéfa automobilky Elona Muska, vliv čínské konkurence i nasycení trhu v některých zemích.
- Zatímco Tesla se v Česku mírně propadla, meziročně se silně daří elektroautům Škody nebo korejských automobilek Kia a Hyundai.
Zatímco trh s plně elektrickými auty v Evropě za první čtvrtletí letošního roku vzrostl o 28 procent, Tesla se propadla o 37,2 procenta, uvádí agentura Reuters.
Propad, který americký výrobce ve Švédsku, Nizozemsku nebo Dánsku zaznamenal v dubnu o 60 až 80 procent, se ale v Česku nekonal.
Češi v dubnu podle údajů Svazu dovozců automobilů zaregistrovali 170 nových plně elektrických tesel. To je v přepočtu na obyvatele více než Francouzi a jen o něco méně než Švédové.
Médii v posledních týdnech probíhaly zprávy o bojkotu Tesly kvůli působení jejího majitele Elona Muska v americké vládě, propadu akcií automobilky a nakonec Muskově oznámení, že působení ve vládě značně omezí a bude věnovat mnohem více času vedení svých společností.
Deník The Wall Street Journal minulý týden rovněž přišel se zprávou, že se správní rada Tesly obrátila na několik náborových agentur, aby hledaly potenciálního Muskova nástupce v čele firmy. To Musk i společnost obratem popřely.
„Výrazné poklesy prodejů tesel v řadě zemí budou souviset jak s ‚hlasováním peněženkou‘, kdy lidé nechtějí podpořit nákupem elektromobilu automobilku řízenou kontroverzním Muskem, tak Tesla začíná ztrácet technologický náskok a nový Model Y je pouze faceliftem,“ komentuje vývoj investor a odborník na elektromobilitu Jan Staněk.
Představenstvo Tesly hledalo Muskova nástupce. Působení v Trumpově administrativě ovlivňovalo zisk
Číst článek
Nová verze Modelu Y, kterou automobilka sestavuje v berlínské Gigafactory, je dostupná k objednání i v Česku s dobou dodání v červnu. Velký pokles v počtu prodaných vozů podle Reuters vyvolává pochyby, zda Model Y dokáže Teslu v Evropě oživit.
„Na trhu se objevují kvalitní alternativy z výroby evropských a korejských automobilek, a tak mají zákazníci výborné alternativy k Tesle. Plus přichází čínská konkurence typu BYD,“ podotýká Staněk.
Jeho slova potvrzují i čísla Svazu dovozců automobilů. Zatímco počet prodaných tesel s čistě elektrickým pohonem u nás roste za poslední roky jen mírně, elektrické škodovky, volkswageny nebo vozy Kia rostou mnohem výrazněji.
Čínská automobilka BYD Auto je největším producentem elektroaut na světě. V Evropské unii však čelí 17procentním vyrovnávacím clům, protože čínský stát podle Evropské komise nespravedlivě dotuje tamní producenty. V Česku se podle svazu dovozců od začátku letošního roku zaregistrovaly pouhé tři vozy BYD.