Poškozeně Pendolino z Bohumína našlo nové využití, do provozu se ale nevrátí. Pomůže při odstávkách
Sloužilo jako jeden ze sedmi vlaků nejvyšší kategorie, po nehodě v Bohumíně ale dojezdilo. Nabourané Pendolino České dráhy neopraví, podle dopravce by se to nevyplatilo. Pět ze sedmi vozů, které jsou v pořádku, ale uplatnění našlo. Pomůžou v provozu při odstávkách jiných Pendolin.
V depu v pražské Michli procházejí vlaky Českých drah pravidelnou údržbou, na revizi tu momentálně stojí i jedna ze souprav Pendolino. Venku před halou jsou připravené i odstavené vozy nabourané soupravy.
Co se děje s Pendolinem, které bylo zničeno loni při nehodě v Bohumíně, popisuje Vojtěch Tomášek.
„To jsou přesně ony - ty co jsou tady v depu, přímo pod ředitelstvím depa, na dohled, pod kontrolou. Jsou to vozy, které budou využívány výměnným systémem,“ popisuje náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta.
Aby cestující při údržbě Pendolin nemuseli jezdit náhradními soupravami, využije dopravce právě vozy nabourané jednotky.
„Tyto vozy použijeme do jednotky, která půjde na opravu a budou se opravovat jen dva chybějící vozy. Tím se celý systém oprav výrazně zrychlí. Místo zhruba 90 dnů to bude jen 30. Budeme díky tomu mít k dispozici Pendolina po delší dobu,“ dodává Ješeta.
Pendolino se v Bohumíně srazilo s posunovací lokomotivou. Strojvedoucí zemřel
Číst článek
Dopravci tak zůstane šest provozních souprav. Do všech se chystá nainstalovat jednotný evropský zabezpečovač ETCS, který umí zastaví protijedoucí vlaky. Mimo provoz tak bude vždy ještě jedna další souprava.
Výsledky vyšetřování
Loňskou červnovou nehodu v Bohumíně, při které jedno z Pendolin nabouralo, nepřežil strojvedoucí vlaku. Dalších pět lidí se zranilo. Příčiny Drážní inspekce dál vyšetřuje, blíží se ale k závěru.
„Přesné příčiny a okolnosti mimořádné události budou uvedeny v závěrečné zprávě Drážní inspekce. Nicméně jednou z příčin bylo nedovolený odjezd vlaku SC 516 od nástupiště. Návěstidlo mu jízdu zakazovalo,“ vysvětluje mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Vlaky Pendolino jezdí v Česku už téměř 20 let. Jako jediné soupravy na české železniční síti mají naklápěcí skříň. To znamená, že vůz se oproti podvozku může lehce naklonit. Pendolino díky tomu rychleji projíždí oblouky a na delších trasách tak systém může zkrátit jízdní dobu.