Na dráhách v Česku loni ubylo mrtvých i zraněných. Strojvůdci ale častěji nerespektovali návěstidlo
Na železničních, tramvajových a dalších dráhách v Česku loni zemřelo 221 lidí, nejméně za poslední tři roky. Počet střetů vlaku s člověkem byl druhý nejnižší za posledních pět let. Meziročně loni klesl i počet zraněných, a to na 823 z 906 v roce 2023. Výrazně naopak stoupl počet případů, kdy strojvůdce nerespektoval návěstidlo zakazující jízdu. Údaje v pátek zveřejnila Drážní inspekce.
Celkový počet mimořádných událostí na všech typech drah v Česku loni mírně stoupl o 38 případů na 4443. V blízkosti této hodnoty se drží od roku 2022.
Nejvíce mimořádných událostí se stalo na dráhách tramvajových, trolejbusových, lanových a v metru. Inspekce jich eviduje 3375. Počet usmrcených na těchto drahách stoupl meziročně z 11 na 15.
Kontrola lehátkových vozů RegioJetu po nehodě v Pardubicích stále probíhá. Společnost je odstavila
Číst článek
Na železnici naopak počet usmrcených klesl o 10,8 procenta v porovnání s rokem 2023. Při střetu s vlakem loni zemřelo 174 lidí, nejméně od roku 2021, kdy bylo přejetých 163. Více než 85 procent usmrcených byli lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí.
Pokles počtu mimořádných událostí loni inspekce zaznamenala na železničních přejezdech. Střetů bylo 142, meziročně o 15 méně. „Nižší počet mimořádných událostí měl vliv i na nižší počet usmrcených, kterých na přejezdech evidujeme za celý rok 2024 celkem 27,“ uvedla inspekce. O rok dříve na přejezdech zahynulo 36 lidí.
Počet nedovolených vjezdů za návěstidlo zakazující jízdu se loni zvýšil téměř o 31 procent na 178 případů. Na nárůstu se podílely především nedovolené jízdy vlaků, jejichž počet stoupl na 124 případů z 82 v roce 2023. Z dlouhodobého hlediska je příčinou většiny z nich nepozornost strojvedoucího.