Co k nominaci filmu na Oscara přispělo? „Podle mě rozhoduje to, jak moc dokáže promlouvat k mezinárodnímu publiku nebo akademikům. A ten příběh je srozumitelný,“ říká režisér snímku Vlny Jiří Mádl.
V kategorii nejlepší zahraniční film vybírali porotci z 85 zemí a regionů po celém světě. Kromě českých Vln se do užší nominace dostal například francouzský snímek Emilia Pérez.
Vlny Jiřího Mádla vidělo na stříbrném plátně 825 882 Čechů a 174 238 Slováků. V Česku mají tak vyšší návštěvnost, než měl po stejné době třeba americký film Barbie.
„Ten film je alegorie. Každá postava reprezentuje více, než sama hraje,“ říká pro Český rozhlas Plus Jan Dobrovský, syn bývalého redaktora Luboše Dobrovského, kterého ve filmu ztvárnil Martin Hofmann.
Tuzemského kandidáta pro oscarovou kategorii nejlepších zahraničních filmů každoročně vybírá Česká filmová a televizní akademie, která stojí i za cenami Český lev.
Vážení přátelé, hlásí se vám ještě svobodné studio Liberec. Promiňte naši zprávu, musíme ji dementovat. Opravdu projížděla kolem našeho Rozhlasu vojska spojeneckých armád...
Bylo to tak, jak se to stalo ve filmu? Možná to napadne i vás po zhlédnutí snímku Vlny. Poslouchejte seriál Radiožurnálu o tom, co co je vlastně předobrazem Mádlova filmu.
Jiří Mádl přichází se svým třetím celovečerním režijním počinem. Debutoval rodinným filmem Pojedeme k moři, a pokračoval solidně zahraným, ale problematicky vystavěným komorním snímkem Na střeše.
„Nikdy nezapomenu, jak začal pán seržantovi, který seděl jak sfinga na tanku, recitovat Puškinovy verše,“ vzpomíná na 21. srpen 1968 tehdejší novinářská elévka Jana Šmídová, dcera Milana Weinera.
Diváci filmový zážitek odměnili neutuchajícím potleskem, který by svou délkou mohl soupeřit s tím, kterým končila projekce Vln na festivalu v Karlových Varech.
Na Mezinárodním filmovém festivalu měl premiéru třetí film režiséra Jiřího Mádla Vlny, který popisuje počínání rozhlasových redaktorů i zvukových techniků v srpnu 1968.
Svoboda projevu. Tím se řídili jak rozhlasoví redaktoři, ale i zvukoví technici, kteří po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968 zvládli ještě několik dní nezávisle vysílat.
V rámci festivalového comebacku přijedou osobně uvést jeden vlastní a jeden nejmilejší snímek režiséři Mohsen Makhmalbaf, Fridrik Thór Fridriksson, Pedro Costa, Peter Strickland a Sean Ellis.
„Redaktoři rozhlasu neuhnuli před nátlaky, strachem, byla to neuvěřitelná rebelie, ale taky správňácký vzdor. Je v tom zároveň naděje. Tím jsem se nechala vést,“ přiznává zpěvačka.
Fanoušci Ewy Farne si budou moct píseň poprvé poslechnout 14. června minutu po půlnoci v aplikaci Spotify. Na klip si ale budou muset počkat až do třetí hodiny odpoledne.
Film Vlny zavede diváky do prestižní rozhlasové redakce. Novináři mění zaběhnutá pravidla a dostanou se kvůli tomu do střetu s tajnými službami. Příběh je inspirovaný skutečnými osobnostmi.
Na prestižní filmovou přehlídku v Karlových Varech se po dvou letech vrátí Geoffrey Rush. Zasedne v porotě Hlavní soutěže, kde se představí i dva české snímky.
Zahrála si v seriálu Oktopus. Mariku Šoposkou můžeme vidět i ve filmu Jiřího Mádla Vlny nebo v divadle Studio DVA v divadelní hře Štíři z února, kterou napsala herečka s Miroslavem Krobotem.
V proslulé Redakci mezinárodního života Československého rozhlasu působí v 60. letech odvážní novináři, celebrity doby. Dostanou se ale do hledáčku tajné policie. Film vychází z skutečných událostí.
„Četl jsem knihu Od mikrofonu k posluchačům a měl pocit, že to je polovina synopse k filmu, kterou mi někdo dává,“ popisuje Mádl první impuls k natáčení.
Režisér Jiří Mádl film staví na příběhu dvou rozdílných bratrů, které od sebe dělí deset let. Dramatické události roku 1968 je k sobě ovšem připoutají a prověří jejich sourozenecké pouto.
„Mezi sedm podpořených projektů se dostaly čtyři psychologická dramata, historické drama o okupaci Československa, fantasy pohádka navazující na úspěšný první díl a adaptace Čapkovy knihy.“
Zatímco filmaři nemohli minulý rok příliš natáčet, dopsal Jiří Mádl scénář k novému filmu. Diváci by ho měli vidět nejpozději za dva roky, kdy bude rozhlas slavit 100 let od začátku vysílání.
Pondělní večery na ČT budou šest týdnů patřit nové minisérii v režii Roberta Sedláčka. Jiří Mádl se v ní jako policista bude pokoušet dojít spravedlnosti v prostředí zkorumpované kriminálky.