Poloprázdný Veletržní palác nebo skromný program. Tak komentují někteří výtvarní kritici současný stav pražské Národní galerie. Ředitelka Alicja Knast ale prý dělá maximum možného.
Josef Mánes – autor kalendářní desky Staroměstského orloje, ilustrací a portrétů. Co ale skrývá jeho dílo? To se snaží přiblížit nová výstava Národní galerie v Praze ve Valdštejnské jízdárně.
Památková inspekce zhodnotila, že autor nové kopie kalendária se odchýlil od originálu a město a památkáři jeho práci dost nekontrolovali. Postih ale nehrozí nikomu.
Ke kritice se přidala i místopředsedkyně Klubu za starou Prahu Kateřina Bečková. Kopii označila za „vtip“ s tím, že je nepřípustné, aby na orloji zůstala.
„Ačkoliv jsem viděl kalendárium už mnohokrát, najednou mě zarazilo, že dvojice milenců nesedí u rozkvetlého keře, ale u kupky slámy,“ říká Milan Patka.
Malíř Stanislav Jirčík kopii kalendária pro Staroměstský orloj vytvořil v rámci jeho oprav v roce 2018. Autor tak reaguje na stížnost, která na podobu hodin přišla před několika dny.
Na odbíjení Pražského orloje čekají denně tisíce turistů. Jeho součástí je i soška Lakomce, která byla při druhé světové válce poničena. Část originálu se ale nedávno našla a vrátila do Prahy.
Na žádné výstavě nikdy nebyl, Národní galerie o něm nevěděla. Olomoucké vlastivědné muzeum ukázalo poprvé úplně neznámý obraz Josefa Mánesa. Dvojportrét mladých šlechtičen v zámku Čechy pod Kosířem patří podle znalců k malířovým vrcholným dílům. Právě v tomto místě na Hané Mánes často pobýval. Tři nezávislí znalci už potvrdili pravost mistrovského plátna. Tajemstvím zůstává, kdo dívky na portrétu jsou.