Chyba všech, trest pro nikoho. Za staroměstský orloj nesou vinu autor, město i památkáři, tvrdí inspekce
Při tvorbě kopie kalendária pražského Staroměstského orloje pochybily podle Památkové inspekce všechny strany – autor, město i památkáři. Stanovisko inspekce, která je kontrolním orgánem ministerstva kultury, zveřejnil server Lidovky.cz.
Inspekce uvedla, že autor nové kopie kalendária se odchýlil od originálu a město a památkáři jeho práci dost nekontrolovali. Za chyby ale podle inspekce, kterou citoval server Lidovky.cz, nehrozí nikomu postih.
Nová podoba kalendária si vysloužila kritiku, někteří ji odsoudili jako nevěrohodnou. Vedení Prahy chce nechat vytvořit jinou kopii.
Všiml si změn na orloji. ‚Začal jsem porovnávat podle starého kalendáře. Kopie má být kopie,‘ zlobí se Patka
Číst článek
Kalendárium či měsíčník vytvořil Josef Mánes v roce 1866 pro tehdy obnovený Staroměstský orloj. Od roku 1882 na orloji visí kopie díla, originál byl umístěn do muzea, aby netrpěl vlivem počasí.
V roce 2018 vytvořil novou kopii malíř a restaurátor Stanislav Jirčík. Letos si na novou podobu kalendária stěžoval člen Klubu Za starou Prahu Milan Patka a podal stížnost Památkové inspekci.
Podle následně zveřejněných snímků se nová kopie v řadě detailů liší od originálu. Jirčík třeba výrazně pozměnil podobu některých postav.
Jirčík se hájil tím, že měl udělat takzvanou technologickou kopii, kdy není úkolem vytvořit věrnou kopii původního díla.
„I tak má Památková inspekce za to, že některé až okaté změny detailů provedené Mgr. Jirčíkem, u nichž nejsou důvody změn z hlediska zájmů státní památkové péče srozumitelné a věcně odůvodněné, do technologické kopie malby nepatří,“ píše se ve stanovisku inspekce.
Souběh nedůsledného jednání
Jirčík v minulosti uváděl, že se inspiroval přípravnými kresbami Mánesa. „Jedině ty zobrazují autentický rukopis. Na malbě autentický rukopis někde je, ale někde byl třeba stržený a druhotnými zásahy pozměněn,“ řekl.
Podle ministerských odborníků Jirčík detailně studoval i Mánesův originál uložený v muzeu. „I proto je obtížné pochopit, proč se obdobného stylu práce nedržel i u detailů obličejů a oblečení,“ napsala Památková inspekce.
Podoba nové kopie kalendária je ale podle inspekce „souběhem nedůsledného jednání všech zainteresovaných stran“.
Autor nového kalendária na pražském orloji kritiku odmítá. Tvrdí, že se inspiroval Mánesovými kresbami
Číst článek
Experti Národního památkového ústavu (NPÚ) podle inspekce zpočátku vůbec nechodili kontrolovat práce na kopii kalendária a členové restaurátorského oddělení ústavu se neúčastnili žádného kontrolního dne s Jirčíkem.
„Prvně novou kopii mohli spatřit až v zaslané fotografii všem účastným akce obnovy v e-mailu ze dne 21. září 2018, což byl mimo jiné den, kdy se konal poslední kontrolní den. Sedm dní nato byla radnice 28. září 2018 slavnostně odhalena. Připomínkovat kopii proto ani nebylo v daném čase možné,“ sdělila inspekce.
Pražský magistrát pak podle stanoviska inspekce nemá žádné zápisy z kontrolních dnů při tvorbě kopie a má jen tři fotografie z jedné návštěvy Jirčíkova ateliéru. Podle inspekce je také s podivem, že si město jako vlastník památky zadalo ve smlouvě o dílo výslovně tvorbu technologické, a ne věrné kopie.
Nikoho ale podle stanoviska inspekce nelze pokutovat, protože nešlo o restaurování originálu a také už byla věc promlčena.
Vyměnit Jirčíkovu práci
Celá oprava věže stála zhruba 61 milionů korun bez DPH, z čehož orloje se týkalo přibližně deset milionů korun bez DPH, uvedl již dříve mluvčí magistrátu Vít Hofman. Novou kopii kalendária orloje převzalo ještě předchozí vedení Prahy.
Nynější vedení města, které nastoupilo v závěru roku 2018, chce nechat kalendárium vyměnit.
„V současnosti probíhá jak technická, tak umělecká analýza současného kalendária a příprava zadání nového díla. Na nové dílo počítáme s tím, že by byli osloveni uznávaní restaurátoři díla Josefa Mánesa,“ řekl serveru náměstek primátora pro památkovou péči Adam Scheinherr (Praha Sobě).