O volebních výsledcích ze všeho nejvíc rozhodují nálady. Radost, naděje, nespokojenost nebo strach. Opozici to došlo už dávno, a tak v kampani přednostně sází na emoce.
„Rozhodli jsme se, že vyhodnocení a rozhodnutí, jaký bude další postup, má padnout až v roce 2027 na základě českých zkušeností s ETCS, ale i zahraničních,“ popsal Kupka.
Ve videu na sociální síti TikTok nazvala Schillerová Fialu „parchantem“ kvůli tomu, že inicioval schůzku šéfů parlamentních stran až poté, co vláda rozhodla o zvyšování výdajů na obranu.
Případné sankce za nesplnění cílů by se tak vyměřovaly až po pěti letech, tedy po roce 2029. V rámci tohoto pětiletého období by se měly emise snížit o 15 procent.
Během lednových mrazů se ukázalo, že při sněhu na lokomotivách namrzá rychlostní čidlo. Vlak potom zahlásí chybu a nouzově zastaví. Problém by měl být vyřešen před další zimou, doufá ministerstvo.
V loňském roce stát zprovoznil 46,5 kilometru dálnic, přibližně dvakrát více než předloni. Řidiči začali loni nově jezdit například po části dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří.
Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS problémy s ETCS zatím neměly zásadní vliv na jízdní řády. Resort teď jedná s dodavatelem technologie na nápravě, která by měla trvat maximálně tři měsíce.
Schillerová v neděli v pořadu řekla, že opozice se chystá v polovině ledna postavit proti zvyšování televizních a rozhlasových poplatků. Širokou diskusi očekává také k změně rozpočtového určení daní.
Po nedalekých Pardubicích začne stát letos opravovat i v Hradci Králové. I to má zastaralé technologie až z 50. letech. Jejich výměna a další práce stát vyjdou na 12 miliard korun.
„Jedná se o 12,6 kilometru dlouhou dálnici v šestipruhovém uspořádání. Termín výstavby je 36 měsíců od data zahájení, to znamená, na konci roku 2027 by mělo být hotovo,“ řekl Mátl.
Stavba by měla být hotová koncem roku 2027. Je klíčová pro Prahu i celou Českou republiku, řekli premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
U ODS se šíří obavy, jestli nová image předsedy je to, co na sympatizanty zabírá. Jenže když Petr Fiala říká, že v ODS nevidí rozdílového hráče, který by jí přinesl dramatický příliv hlasů, má pravdu.
Kritici postupu Bruselu tvrdí, že když budou muset automobilky pokuty platit, nebudou mít peníze na investice do rozvoje nových elektroaut. Se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo.
Lidé ani firmy nebudou muset podle vicepremiéra pro digitalizaci a ministra práce Mariana Jurečky (KDU-ČSL) od příštího roku v naprosté většině agend chodit na úřad, ale vyřídí je elektronicky.
Kdo bude zodpovědný za případnou nehodu? Rozhodnou o tom data z černé skříňky ve vozidle. Pokud systém vyzve řidiče, aby převzal řízení, a on to neudělá, bude zodpovědný za nehodu motorista.
Podle Pavlíkové (Zelení) je situace nepřehledná. Byl tu velký tlak na dokončení digitalizace do konce srpna, ale pak se oznámilo, že je v pořádku ji zastavit a vyvíjet systém další tři roky.
Pro a proti: Kupka (ODS) odmítá, že by digitalizace stavebního řízení šla dokončit tak, jak ji začal Bartoš. Černohorský (Piráti) naopak říká, že vláda jen nechtěla přiznat, že Bartoš měl pravdu.
„Chceme dát příležitost těm, kteří budou o systém soutěžit, vybrat si, jestli některý z těch současných využijí, nebo je vytvoří celé,“ řekl Českému rozhlasu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Kabinet nyní pracuje na vypsání nové zakázky a ministr pro místní rozvoj Kulhánek oznámil, že digitalizace stavebního řízení by měla být hotová na začátku roku 2028.
„Úředníci mají téměř na denní nebo týdenní bázi překvapení, co se tam změní. Něco, co fungovalo, přestane fungovat,“ popisuje digitální stavební řízení výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Vladyková.
Ministerstvo pro místní rozvoj také podle rozhodnutí nastavilo nejasné podmínky využití softwaru a nestanovilo pevné termíny, což dodavatelům ztížilo posouzení svých možností.
Někdo ty nuly a jedničky v eráru musí prosazovat, jinak možná budeme mít příští rok skvěle opravené stavební řízení, ale další projekty ustrnou a česká digitalizace bude nadále pouze šustit papírem.
„Věřím, že se k perfektnímu digitálnímu stavebnímu řízení dostaneme dříve, než za těch 12-18 měsíců,“ říká pro Radiožurnál šéf komory architektů Jan Kasl.
„Stěžejní ale je, aby v co nejkratším čase do konce letošního roku mohly úřady už rozhodovat snáz i na základě legislativní úpravy a propojení se starými systémy,“ říká Martin Kupka pro Radiožurnál.
V analýze pro vládu se píše, že některé kroky úředníků a stavebníků můžou být sporné. „Jsme nuceni postupovat v rozporu se zákonem,“ připouští Jan Holický, tajemník Úřadu městské části Praha 6.
Končící vicepremiér Ivan Bartoš uvedl, že jeho odvolání z ministerstva pro místní rozvoj nastalo ve chvíli, kdy se digitalizované stavební řízení posouvalo kupředu.
„Chceme zachovat, aby bylo možné načítat žádosti a dokumentace digitálně do portálu stavebníka. Ten funguje ze systémů, které se zprovoznily, nejlépe,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka z ODS.