Kdo bude zodpovědný za případnou nehodu? Rozhodnou o tom data z černé skříňky ve vozidle. Pokud systém vyzve řidiče, aby převzal řízení, a on to neudělá, bude zodpovědný za nehodu motorista.
Podle Pavlíkové (Zelení) je situace nepřehledná. Byl tu velký tlak na dokončení digitalizace do konce srpna, ale pak se oznámilo, že je v pořádku ji zastavit a vyvíjet systém další tři roky.
Pro a proti: Kupka (ODS) odmítá, že by digitalizace stavebního řízení šla dokončit tak, jak ji začal Bartoš. Černohorský (Piráti) naopak říká, že vláda jen nechtěla přiznat, že Bartoš měl pravdu.
„Chceme dát příležitost těm, kteří budou o systém soutěžit, vybrat si, jestli některý z těch současných využijí, nebo je vytvoří celé,“ řekl Českému rozhlasu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Kabinet nyní pracuje na vypsání nové zakázky a ministr pro místní rozvoj Kulhánek oznámil, že digitalizace stavebního řízení by měla být hotová na začátku roku 2028.
„Úředníci mají téměř na denní nebo týdenní bázi překvapení, co se tam změní. Něco, co fungovalo, přestane fungovat,“ popisuje digitální stavební řízení výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Vladyková.
Ministerstvo pro místní rozvoj také podle rozhodnutí nastavilo nejasné podmínky využití softwaru a nestanovilo pevné termíny, což dodavatelům ztížilo posouzení svých možností.
Někdo ty nuly a jedničky v eráru musí prosazovat, jinak možná budeme mít příští rok skvěle opravené stavební řízení, ale další projekty ustrnou a česká digitalizace bude nadále pouze šustit papírem.
„Věřím, že se k perfektnímu digitálnímu stavebnímu řízení dostaneme dříve, než za těch 12-18 měsíců,“ říká pro Radiožurnál šéf komory architektů Jan Kasl.
„Stěžejní ale je, aby v co nejkratším čase do konce letošního roku mohly úřady už rozhodovat snáz i na základě legislativní úpravy a propojení se starými systémy,“ říká Martin Kupka pro Radiožurnál.
V analýze pro vládu se píše, že některé kroky úředníků a stavebníků můžou být sporné. „Jsme nuceni postupovat v rozporu se zákonem,“ připouští Jan Holický, tajemník Úřadu městské části Praha 6.
Končící vicepremiér Ivan Bartoš uvedl, že jeho odvolání z ministerstva pro místní rozvoj nastalo ve chvíli, kdy se digitalizované stavební řízení posouvalo kupředu.
„Chceme zachovat, aby bylo možné načítat žádosti a dokumentace digitálně do portálu stavebníka. Ten funguje ze systémů, které se zprovoznily, nejlépe,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka z ODS.
„Snažil bych se teď zklidnit emoce, sednout si k jednacímu stolu, nastavit si vládní priority. Až potom se můžeme rozhodnout, co dál,“ říká Rudolf Špoták v rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál.
Úředníci na stavebních úřadech se budou moct v blízké době vrátit k systémům používaným před digitalizací stavebního řízení. Hledá se cesta, jak je propojit s portálem stavebníka.
„Rozhodnutí premiéra odvolat Ivana Bartoše jsem se dozvěděl krátce před tiskovou konferencí,“ řekl ministr Rakušan. Ministr Výborný řekl, že se o návrhu na odvolání Ivana Bartoše dozvěděl z médií.
„Jsem trošku zklamaný z toho, že hnutí STAN vzkazuje, co je, a co není přijatelné pro partnera prostřednictvím médií, nikoliv prostřednictvím jednání,“ řekl lídr koalice Spolu poslanec Jan Skopeček.
„Z dat, která jsme shromáždili za šest měsíců, jsme podle nejpřísnějších kritérií – pokud je někdo poruší, tak dochází k zásadní chybě, anebo přímo podvodu – zaznamenali dvě procenta.“
Potom, co voda ustoupí, musíme zjistit, v jakém stavu je celá dopravní infrastruktura. Komplikacemi byla zasažená celá republika,“ přibližuje ve Speciálu Radiožurnálu ministr Martin Kupka (ODS).
Stát zpřísní kontroly technického stavu vozidel. Podle ministra dopravy Kupky příští rok vznikne nová silniční inspekce a stát bude úžeji spolupracovat s obcemi a úřady, pod které spadají STK.
Je to téměř pětina všech nováčků, kteří letos získali oprávnění skupiny B. Vyplývá ze statistik resortu dopravy. Sedmnáctiletí smí řídit auto od letošního ledna v rámci takzvaného systému L17.
Sedm let starý národní plán zakázal umísťovat starý zabezpečovací systém na nově rekonstruované trati v místech, kde dříve nebyl, tedy i v celém centru Pardubic.
„Systém v Pardubicích je v tuhle chvíli vypnutý, ten kód tam nechodí. To znamená, že strojvedoucí se řídí jen vizuálně,“ upozornil expert na zabezpečení železničních tratí Petr Nachtigall.
Kodym loni v únoru v tendru obhájil post ředitele Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Ministr Kupka jmenování poté zrušil, když Kodym upozornil EU na problémy ve státní podpoře Českých drah.
Španělé mají největší síť vysokorychlostních tratí v Evropě, zároveň i nejnižší náklady na její výstavbu. Může se Česko, které samo vysokorychlostní trať připravuje, v něčem inspirovat?
Je pátého května a přesně před 79 lety začalo pražské povstání proti nacistickým okupantům. Památku padlých po poledni před historickou budovou Českého rozhlasu uctí ústavní činitelé i pamětníci.