Přichází nejrizikovější víkend roku na silnicích. Na řidiče čeká řada omezení, zesílený dozor a kolony

Začátek letních prázdnin je podle policistů na silnicích nejrizikovější. Hlavně v pátek a o nadcházejícím víkendu by měli řidiči na českých dálnicích a silnicích počítat s hustším provozem. Zejména na opravovaných úsecích se pak můžou tvořit kolony. Na omezení by si měli řidiči dát pozor třeba na dálnici D1. Policie na začátku i na konci letních prázdnin zesílí dozor nad provozem na silnicích.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

řidič v dopravní zácpě, ilustrační foto

Hlavními příčinami nehod jsou nevěnování se řízení a nesprávné otáčení a couvání, uvedl Straka (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Sedíme v autě a jedeme po dálnici D1 směrem na Prahu a blížíme se k mostu Šmejkalka, kde je dlouhodobé dopravní omezení, most je v opravě. Na místě je vedoucí samostatného oddělení BESIP Tomáš Neřold.

První dopravní omezení, na které upozorňuje, je snížení rychlosti na 100 kilometrů v hodině. „Ale vidíme, že někteří řidiči to víceméně ignorují, sníží tu rychlost jenom mírně oproti 130 kilometrům za hodinu, jiní zase reagují až příliš, začnou zpomalovat, a to právě rozbíjí plynulost toho proudu,“ popisuje Neřold.

Elektroaut na českých silnicích přibývá, zákaz těch na benzin a naftu ale Češi nechtějí

Číst článek

„Tady vidíme, že řidiči se neřadí dobře, třeba tady jsme viděli vozidlo, které do poslední chvíle nejede úplně ani vpravo, ani vlevo, je u toho středu a rozmýšlí si, jestli se dokáže vejít do levého zúženého pruhu. Takové jedno auto už tvoří kolonu.“

Největší zdržení

Plynulostí provozu řidiči minimalizují zdržení a pravděpodobnost nehody, které jsou podle policistů časté právě při dojíždění v kolonách. Právě most Šmejkalka je jedním z úseků, kde se přes léto řidiči zdrží nejvíc.

„Most vznikal v letech 1939 až 1949 a opravdu potřebuje kompletní rekonstrukci. Oddalování té rekonstrukce by přineslo zase jenom větší omezení a větší problémy. Vybírali jsme zhotovitele tak, abychom jako kritérium neměli jenom cenu, ale zároveň i délku provádění stavebních prací,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Letos v létě se řidiči i na jiných místech pravděpodobně zpozdí nebo budou mít dopravní komplikace. „Rekonstrukce dvou tunelů na dálnici D8 na hraničním přechodu s Německem, kde 2. července uzavírka začne. Pro nákladní dopravu je připravená alternativní objízdná trasa přes Cínovec. V polovině července skončí omezení na Pražském okruhu u Lochkovského tunelu a to by mělo přinést úlevu,“ říká Kupka.

Politici versus Bart Simpson. Česko vymýšlí, kam pošle miliardy na řešení dopravní chudoby

Číst článek

Provoz ztěžuje také oprava dálnice D5 u Berouna nebo některé rekonstrukce na vytížených úsecích silnic první třídy, například opravy mostů v Ostravě nebo silnice I/38 u Jihlavy, uvádí generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„V každém případě platí, že v těch nejvytíženějších víkendech na začátku a na konci prázdnin úplně omezujeme běžné práce údržby, takže se řidiči nesetkají s nějakými omezeními například kvůli sekání trávy nebo opravě vodorovného značení,“ doplňuje ministr Kupka.

Prázdninová statistika nehod

Policisté se podle Jana Straky z ředitelství dopravní policie zaměří v nejvytíženější dny hlavně na dodržování rychlosti, věnování se řízení a správnou jízdu v pruzích.

‚Půjčka je levnější než jiné způsoby financování.‘ Vláda přijala 65 miliard na dopravní infrastrukturu

Číst článek

O loňských prázdninách policie podle Straky zaznamenala 16 400 nehod, při nichž zemřelo 88 lidí a přes 380 bylo těžce zraněno. Přestože šlo o třetí nejnižší počet mrtvých na silnicích, toto číslo je podle Straky stále velmi vysoké. V roce 1993, který byl nejhorším z hlediska prázdninové statistiky, bylo usmrcených třiapůlkrát více.

Hlavními příčinami nehod jsou nevěnování se řízení a nesprávné otáčení a couvání. U nejtragičtějších nehod je to nepřiměřená rychlost nebo přejetí do protisměru, dodal Straka.

Vedoucí BESIP Tomáš Neřold upozornil na to, že nejrizikovější skupinou byli o loňských prázdninách motocyklisté. BESIP proto na začátku června spustil kampaň Hele, motorka!, která upozorňuje řidiče aut, aby si všímali motocyklů.

Nejčastější příčinou smrtelných nehod motocyklistů je nedání přednosti řidičem automobilu při odbočování vlevo a velkým rizikem jsou i manévry bez kontroly mrtvých úhlů nebo zrcátek. Kampaň proto cílí na vědomou změnu myšlení při jízdě, aby se řidiči naučili motocykl nejen vidět, ale i počítat s jejich přítomností v provozu.

Jakub Vik, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme