Do tkaniny mohou v továrně vetkat jakýkoliv vzor. „Každá nit pracuje individuálně. My ji do struktury textilie vkládáme na místa, která přesně potřebujeme,“ vysvětluje Kolčavová Sirková.
Podle policejních statistik to vypadá, že Češi jsou jako chodci na silnicích opatrnější než dřív. Za prvních osm měsíců letošního roku jich při nehodách zemřelo 43, nejméně od roku 1964.
Výstražnou pracovní vestu s aktivním osvětlením i boty chránící před krokovým napětím vyvíjejí čeští výzkumníci. Ochranné pomůcky zvýší bezpečnost pracovníků ve stavebnictví a dalších odvětvích.
Je tu nejobávanější týden v roce, jaký si alpští lyžaři dovedou představit. V sobotu je v rakouském Kitzbühelu čeká slavný sjezd Světového poháru na nebezpečné sjezdovce Streif, už během týdne i měřené tréninky. Loni při nich i během závodu skončila sezóna pro několik lyžařů absolutní světové špičky. Aby děsivých pádů ubylo, je tu pro letošek jedna novinka.
Policisté budou v následujících týdnech po celé republice kontrolovat viditelnost chodců a cyklistů. Do terénu vyjeli v pátek ráno také náchodští policisté. Cyklisté by měli mít řádné osvětlení a chodci pohybující se mimo obec při snížené viditelnosti reflexní prvky.
Ode dneška musí chodci mimo obec za tmy a snížené viditelnosti nosit reflexní prvky. Nařizuje to novela zákona o silničním provozu. Pokud není reflexní prvek součástí oblečení, postačí i speciální samonavíjecí pásky. Je možné je koupit zhruba od třiceti korun.
Za tmy, ale i za soumraku, svítání nebo ve dne za hustého deště a mlhy budou na sebe muset chodci mezi obcemi upozorňovat reflexními prvky. Nařizuje jim to novela zákona o silničním provozu. Povinnost platí od tohoto víkendu.
V únoru už budou muset chodci povinně používat reflexní prvky mimo obce a řidiči odmetat sníh z auta. Novelu silničního zákona podepsal prezident Miloš Zeman, platit začne patnáct dnů po vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Senát schválil beze změn novelu, která mimo jiné umožní obcím omezit provoz vozítek segway. Norma také nařizuje chodcům mít na sobě mimo obec reflexní prvky a umožňuje policii zadržet malý technický průkaz při špatném technickém stavu vozidla. Rozhodl o tom dnes navzdory snahám některých senátorů, kteří chtěli mimo jiné odebrat strážníkům právo měřit rychlost jízdy nebo povolit cyklistům jízdu i po vypití menšího množství alkoholu.
Sněmovna nedovolila cyklistům jízdu pod mírným vlivem alkoholu. Zároveň opět odmítla umožnit ministerstvu dopravy zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 kilometrů za hodinu. Poslanci o tom rozhodli při dnešním schvalování silniční novely, která například upravuje podmínky pro jízdu vozítek segway a ukládá chodcům povinnost nosit za snížené viditelnosti na silnicích mimo obce reflexní prvky. Předloha zamíří k posouzení senátorům.
Chodci zatím nebudou mít povinnost nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky na oblečení. Zákon měl původně platit od ledna, podle ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka se to ale nestihne. BESIP však bude reflexní prvky rozdávat zdarma.
Každý chodec, který půjde po silnici za horší viditelnosti, bude muset mít na oblečení reflexní prvky. Rozhodla o tom vláda. Jen loni zemřelo za tmy 67 chodců a dalších 216 utrpělo těžká zranění. Reflexní prvky podle zkušeností ze zahraničí přitom riziko tragické nehody snižují až pětinásobně.
V Bludově posilují systém bezpečnostních opatření pro chodce. Stávající chodníky opravují a doplňují o bezpečnostní prvky, u silnic namontovali radary pro zpomalování projíždějících aut.
Po dvou letech si městská policie v Přerově zopakovala preventivní akci REFLEX. Strážníci vyrazili do ulic a rozdávali speciální pásky, díky kterým jsou lidé na silnicích více vidět. O akci byl v terénu velký zájem.
V posledních dnech přibývá nehod, kdy ve tmě vstoupí autu do cesty chodec, který není kvůli tmavému oblečení skoro vůbec vidět. Právě takový případ se stal na začátku týdne v Hanušovicích na Šumpersku. Chodec vešel na přechod a přijíždějící auto ho srazilo. Se zraněním byl převezen do nemocnice. Další rizikovou skupinou jsou v současném počasí cyklisté. Dost z nich si ale problémy způsobí vlastní vinou.
Většina řidičů se někdy ocitla v situaci, kdy se jim ve tmě před autem najednou objeví chodec, který je kvůli tmavé bundě téměř neviditelný. Právě v počasí, jaké panuje v posledních dnech, podobných nehod přibývá. A následky často bývají tragické.
V Praze letos výrazně přibylo dopravních nehod, při kterých byli usmrceni chodci. Jen v listopadu zemřeli pod koly aut tři lidé, od začátku roku policisté evidují celkem 17 chodců, kteří srážku s autem nepřežili.